Fery Vanhemelryck’s blog

Zoekmachine Cuil.com

Posted by Fery Vanhemelryck op 31 juli 2008

Onlangs lanceerden enkele ex-werknemers van google een nieuwe zoekmachine.

Cuil

Je zou het blijkbaar moeten uitspreken als ‘Cool’ maar als Nederlandstalige ziet dat er vreemd uit. Ik zou het eerder uitspreken als ‘kuil’ of proberen het te verengelsen en er kwoeil van maken. Cuil is een oud Iers woord voor kennis, dus dat zit wel snor. Ik weet niet of google oorspronkelijk iets betekende. Nu is het wereldwijd duidelijk wat google betekent, een goede zoekmachine.

Op verschillende blogs kan je de (vooral) nadelen van Cuil lezen. Cuil is nog maar pas uit dus het is normaal dat er foutjes inzitten. Toch al enkele bedenkingen waarom ik google beter vind dan cuil.

  • Bij Cuil is het onmogelijk om je zoekopdracht in een nieuw tabblad te laten openen met firefox, bij google is dat gewoon een kwestie van met de scrollknop op ‘zoeken’ of ‘search’ te duwen. Bij cuil.com lukt dit niet.
  • Cuil beweert het meeste pagina’s te indexen van alle zoekmachines. Toch vindt google bijna zonder uitzondering meer pagina’s.
  • Als je naar Fery vanhemelryck googled cuilt kom je niet op mijn wordpress-blog terecht maar wel op mijn oude blog. Met zoeken naar feryvanhemelryck vind cuil zelfs niets terwijl google zonder problemen op mijn blog terechtkomt. Uiteraard ben ik zo ijdel om mezelf te zoeken :-)

Cuilt heeft ook wel een paar voordelen.

  • De achtergrond is standaard zwart. Als google een zwarte achtergrond zou hebben zou er veel energie bespaard kunnen worden doordat de CRT-computerschermen minder verbruiken voor zwart dan wit. Aangezien google massaal veel gebruikt wordt zou zelfs eens kleine verandering als een zwarte achtergrond een grote invloed kunnen hebben. Zie Blackle.com( dank aan Jan om uit te wijzen dat het enkel bij oude schermen werkt en niet bij lcd-schermen)
  • Ook handig vind ik de drie kolommen met resultaten. Ik vind dat iets overzichtelijker dan google. Vooral ook omdat Cuil probeert om verschillende resultaten te geven.

Ik ga het in de toekomst toch bij google houden (of blackle :-) )

Eén reactie to “Zoekmachine Cuil.com”

  1. There are around 14 different versions of “black google” online. The best one I’ve found is http://www.cleanblack.com. Cleanblack is the only version that allows you to change the text colors of the google search results. Try it yourself by going to http://www.cleanblack.com/theme/

Geef een reactie

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

