Fery Vanhemelryck’s blog

Kiescompas presidentskandidaten USA

Posted by Fery Vanhemelryck op 4 januari 2008

Ik was mij aan het afvragen op wie ik zou stemmen als ik in Amerika woonde. Hillary Clinton of Barack Obama? Gelukkig is er DAG, een Nederlands tijdschrift, dat een kiescompas heeft ontwikkeld samen met de vrije universiteit Amsterdam.

Na 36 vragen waar je kan kiezen of je het helemaal niet eens, niet eens, neutraal, eens of helemaal eens bent met de stelling krijg je je resultaten. Blijkbaar sta ik politiek gezien het dichtste bij Obama. Obama is ook de enige politicus die progressiever is dan mij :-) Tussen mij en de republikeinen zit een wereld van verschil. En dat terwijl ik in Europa wel republikeins ben, maar dan voor een verkozen staatshoofd, in plaats van conservatief en economisch rechts zoals in de USA. Er zitten wel wat instinkers bij de vragen. Zo zijn er een aantal ontkenningen bij, als je het dan niet eens bent creëer je een dubbele ontkenning en dus verwarring. Verder is het vreemd dat bij Bill Richardson staat: “U bent even economisch rechts als economisch links” Ik denk dat dat moet zijn: u bent economisch even rechts/links als Bill. Leuk voor Bill, maar ik ben ook wel 13% progressiever. Ik had verwacht dichter bij Hillary Clinton uit te komen. Blijkbaar is zij economisch wel linkser, maar sociaal een pak conservatiever. Maar in de USA kan ik dat wel begrijpen.

Mensen die de test zelf willen proberen mogen hier klikken.

kiescompas

Uw positie ten op zichte van de kandidaten
U heeft 36 van de 36 stellingen binnen de thema’s beantwoord. Op basis van uw antwoorden staat u het dichtst bij
Barack Obama en bent u het verst verwijderd van Fred Thompson

Barack Obama
U bent 6% economisch linkser
U bent 3% traditioneler
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 83%
John Edwards
U bent 2% economisch linkser
U bent 9% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 79%
Bill Richardson
U bent even economisch rechts als economisch links
U bent 13% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 76%
Hillary Clinton
U bent 3% economisch rechtser
U bent 14% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 77%
Ron Paul
U bent 50% economisch linkser
U bent 30% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 46%
Rudy Giuliani
U bent 55% economisch linkser
U bent 49% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 43%
John McCain
U bent 47% economisch linkser
U bent 63% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 42%
Mitt Romney
U bent 56% economisch linkser
U bent 63% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 40%
Mike Huckabee
U bent 52% economisch linkser
U bent 69% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 35%
Fred Thompson
U bent 55% economisch linkser
U bent 78% progressiever
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 30%

4 Reacties to “Kiescompas presidentskandidaten USA”

  1. Wel grappig dat ze bij het gekende political compass vrijwel allemaal rechts-conservatief zijn. Maar ja, in de VS is bijna iedereen zo, daar gaat het tussen rechts en extreem-rechts :-D

  2. Daar heb je natuurlijk overschot van gelijk. Best wel interessant die Amerikaanse versie van het kiescompas. Op het political compas staan de ‘liberals’ ook onderaan en de conservatieven bovenaan. In Europa staat progressief meestal vanboven.

  3. veva said

    Ik sta het dichttst bij Bill Richardson en het verst van Fred Thompson.

    Toch zou ik op Obama stemmen. Vooral zijn campagne in verband met gezondheidszorg is een grote doorslag voor mij.

    Maarja, ik ben geen Amerikaan hé :-)

  4. Domi said

    Veel vragen zijn ook moeilijk te beantwoorden omdat we de concrete omstandigheden niet kennen. En voor ons zijn ze totaal irrelevant.

Geef een reactie

 
