Fery Vanhemelryck’s blog

Eerste week van semester 2 deel 1

Posted by Fery Vanhemelryck op 10 januari 2008

studentenvertegenwoordigers met de Algemene Directeur vd XIOS

We zijn voorbij de helft van de eerste lesweek van het eerste deel van het tweede semester. (Op de XIOS hebben ze een speciaal systeem ingevoerd met een kort en een lang semester, waarbij het lange semester nog eens in twee gedeeld wordt. Zeer onpraktisch, maar het is nu eenmaal zo.) Zoals altijd is dit weer een drukke week geweest: veel vergaderingen, eens een kijkje nemen bij de nieuwe lessen, cursussen kopen. Maandag was het algemene vergadering van het Limburgs Overkoepelend StudentenOrgaan. Zoals gewoonlijk redelijk chaotisch. We hebben de laatste belangrijke zaken afgesproken voor de nacht van de student, een TD met alle Limburgse studentenverenigingen op dinsdag 26 februari in de fitlink te Diepenbeek.

Dinsdag een eerste nieuwe les gehad, veiligheid en risicoanalyse. Buiten de wetten lijkt het wel interessant, alleen jammer dat we daar met alle masterstudenten samen zitten. Als je al drie jaar bijna al lessen met max 10 studenten hebt is dat een hele verandering. ’s avonds was het nieuwjaarsreceptie van de XIOS, een aantal studentenvertegenwoordigers waren ook uitgenodigd. We hebben eindelijk de participatiecoach ontmoet, vanaf volgende week vliegt ze erin om ons te ondersteunen. We hebben ook wat gelobbyd bij diensthoofden, departemensthoofden en lectoren. Ik heb nog een interessant gesprek gehad met Willy Claes, de voorzitter van de associatie Limburg, over de rationalisering in Limburg. De concrete opleidingen die samengevoegd of geschrapt worden ga ik hier nog niet vermelden, de betreffende docenten weten waarschijnlijk nog van niets, laat staan de studenten. Bovendien ligt er nog niets helemaal vast. Wat ik wel zeer jammer vond is het feit dat er rekening gehouden wordt met levensbeschouwing. Twee identieke opleidingen mogen naast elkaar blijven bestaan als eentje katholiek is en de andere pluralistisch/neutraal. Daar gaat de efficiëntie… We hebben hier wekenlang over gediscussieerd binnen VVS. De meerderheid vond dat dit geen reden is om een opleiding te houden enkel en alleen omdat ze aan een katholieke school gegeven werd. Nu is dat blijkbaar wel een criterium in de ministeriële werkgroep over rationalisatie. Over outputfinanciering was Willy Claes ook niet te spreken, maar hij was er zeker van dat dat nog deze maand goedgekeurd zou worden in het parlement.

Even later had ik Luc Houbrechts, de voorzitter van de raad van bestuur van de XIOS Hogeschool, dezelfde vraag gesteld. Hij is ook een tegenstander van outputfinanciering, maar hij verzekerde mij dat het financieringsdecreet nog gewijzigd zou worden. Tsja, naar wie moet je dan luisteren. Onze voorzitter is ook kabinetschef van Patrick Dewael, we hebben ook een leuke discussie gehad over de huidige regeringsvorming.

Voor de rest was het een leuke receptie, lekkere wijn en hapjes, leuke babbels gehad met docenten en personeel. Op het einde van de avond weer lang zitten zeveren met Ben Lambrechts, de algemeen directeur van de PHL. Dit jaar ging hij niet meer mee iets drinken met de studenten na de receptie maar ging hij braaf naar huis naar zijn vriendin. Goed idee, ik had beter hetzelfde gedaan want Ellen was niet bijzonder geamuseerd toen ik om half vier thuiskwam :-)
Ben Lambrechts verzekerde mij ook dat hij op mijn blogbericht had gereageerd en dat hij hier regelmatig eens komt kijken. Ik had er toen geen mail van gehad dus ik had het niet gemerkt. Hij heeft me ook uitgenodigd op de nieuwjaarsreceptie van de PHL, zo’n uitnodigingen sla ik niet snel af :-)

Na de receptie gingen we met een aantal stuvers nog ‘even’ iets drinken op de fakbar van A.S.G. in de villicus. Het was heel leuk, toevallig was het champagnefakbar, we hebben daar nog meerdere flessen schuimwijn soldaat gemaakt. Hannelore kon pas de avond nadien op de sturaxvergadering voor de eerste keer iets eten. Foto’s vind je hier. Inclusief de foto met een gat in mijn hoofd door Hannes.

Gisteren hadden we de eerste keer bedrijfskunde en communicatie. Blijkbaar had ik die les vorig jaar al per ongeluk gehad toen ik nog niet wist dat ik economie van het vierde nog niet mocht volgen. Ik had mijn oefeningen al gemaakt dus kon ik al wat verder lezen in mijn boek. Na de les was het sturaxvergadering. We hebben eindelijk een begroting opgesteld. Die zullen we wel nog moeten onderhandelen met de algemeen directeur dus er kan nog vanalles aan wijzigen. We gaan ook bloedgeven organiseren voor de studenten van de XIOS. Verder hebben we besproken wat er aan onze website moet veranderen en hoe we beter kunnen communiceren met de achterban. We hebben ook het VVS-standpunt over studentenparticipatie besproken. Enise had taart meegebracht die nog over was van thuis, toevallig was het mijn lievelingstaart dus ik was een tevreden voorzitter:-)

Vanavond nog een vergadering van de associatiestudentenraad Limburg, Vrijdag stage en s’avonds nieuwjaarsreceptie van de PHL en zaterdag vroeg opstaan voor een weekendje Parijs met Ellen!

Eén reactie to “Eerste week van semester 2 deel 1”

  1. warboel said

    Een erg vreemd systeem inderdaad… en dat terwijl er nog veel mensen nu zitten te blokken (zucht).

Geef een reactie

 
