Fery Vanhemelryck’s blog

Weekendje Parijs

Posted by Fery Vanhemelryck op 14 januari 2008

foto parijs november 2003

Afgelopen weekend ben ik met Ellen en en een paar vrienden een weekendje naar Parijs geweest. We gingen een oud klasgenote van Ellen bezoeken die enkele maanden in Parijs studeert om haar Frans bij te schaven. Ellen had mij dat reisje naar Parijs cadeau gedaan voor nieuwjaar. Zaterdagochtend vroeg opgestaan, om 5u00 want we gingen de eerste trein naar Brussel-zuid nemen. Ondanks het feit dat de nieuwjaarsreceptie van de PHL wat uitgelopen was tot 2u ging het opstaan redelijk goed. Rond tien uur stonden we in gare du nord. Dan de metro genomen naar ons hotel. We zaten op honderd meter van de moulin rouge. De kamers waren mooi, alleen de badkamer was redelijk oud en versleten. Maar we bleven er toch maar 1 nachtje dus was dat niet zo belangrijk. Na de valiezen gedropt te hebben in het hotel zijn we naar de eifeltoren geweest. We hadden het metrostation aan de achterkant genomen en van daar heb je een veel mooier zicht. Bij een bezoekje aan Parijs hoort ook een beklimming van de eifeltoren. Uiteraard zijn we te voet gegaan. Dat is goedkoper, gezonder en je moet minder lang aanschuiven. Alhoewel de zon scheen en het redelijk warm was lag er toch sneeuw op de eerste verdieping! Geen natuurlijke sneeuw maar een extra attractie voor de toeristen. Je kon er zelfs sneeuwschoenen lenen en er was een ijsbar.

Doordat er veel zon was had je ook een geweldig uitzicht. Het is ook de eerste keer dat Ellen en ik citytrippen met andere mensen erbij dus hebben we van de anderen geprofiteerd om veel foto’s van ons tweetjes te maken. Spijtig genoeg ligt de USB-kabel nog bij Ellen thuis. Foto’s zullen straks of morgen volgen. ’s middags hebben we in een crêperie gegeten. Ik nam een panini, maar dat was de eerste maaltijd ter plekke die tegenviel. Geen garnituur, kaas die niet volledig gesmolten was, geen sausje, en ik die dacht dat de franse gastronomie zo hoogstaand was. En zoals alles in Parijs was het eten ongelofelijk duur. 3€80 voor een cola was een normale prijs. Wat wel leuk is is het gratis kraantjeswater dat je op veel plaatsen krijgt als je geen drank besteld. Spijtig genoeg zei onze lokale gids dat pas nadat we besteld hadden :-) Maar een liter water is ook betaalbaar. 4€80 voor een liter water op restaurant valt goed mee vind ik. Toch als je weet dat een glas 3€80 kost…

In de namiddag hebben we wat rondgelopen in quartier Latin en de Notre dame bezocht. In de quartier Latin kocht ik een crêpe, maar die was niet doorbakken. Nadien hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Louvre. Pieter wou per se de omgekeerde piramide uit de Da Vinci code zien. Ik begon stilletjes aan wat vermoeid te worden door het slaapgebrek dus sprong ik de starbucks binnen in de kelders van het louvre. Bizar genoeg was een Amerikaanse gigant in Parijs mijn culinair hoogtepunt van de trip. Een heerlijke capucini uit een kartonnen bekertje…

Dan wilden we eerst gaan eten in de Kong bar/restaurant. Het was daar echter extreem duur, € 22 voor het goedkoopste stukje vlees + 6 euro voor frieten of rijst + 7,5 euro voor frisdrank en dan nog eens 15 euro voor een voorgerecht en 10 euro voor een dessert. Als student gaat dat net iets boven mijn budget. Zeker als je in Parijs bent met enkele duizenden restaurants. We zijn dan in dezelfde straat gaan eten in een ander restaurantje waar je voor 12 euro twee gangen kreeg. Ik ging voor de pavé de boeuf. Maar dat viel me zwaar tegen. Blijkbaar betekent pavé ook straatsteen. Zo smaakte het ongeveer. Ik kreeg een onvoorstelbaar pezig stuk biefstuk. De smaak van het vlees en de frietjes waren niet slecht maar de structuur was oneetbaar.

Nadien wilden ze dan iets gaan drinken in de Kong bar, daar aangekomen zag het er niet zo gezellig uit, geen zitplaatsen, zeer donker dus leek het ons niet de moeite om daar zoveel te betalen voor een cocktail. Dus trokken we naar de buddha bar bij de place de la concorde. Het was vlak achter een van de meest fancy hotels met een paar miljoen aan auto’s voor de deur dus ik vreesde al voor de prijzen. Daar aangekomen bleek dat mijn vrees gegrond was, € 15 voor een cocktail is mij net iets te veel. Bovendien stond er daar nogal vervelende aziatische muziek op, dus daar was ook al geen meerwaarde die de prijs verklaarde. Er was nauwelijks plaats om te zitten of te staan dus ben ik met Ellen naar de sacre coeur gegaan ipv daar mijn geld te verspillen. Pieter, Isabelle en Ariane bleven wel om iets te drinken, zij hadden ervan genoten, ik zou het niet kunnen. Aan de sacre coeur was het gezellig en romatisch. Er zaten heel wat jongeren met flessen wijn en drank op de trappen van de sacre coeur. Dat lijkt mij duizend keer gezelliger en romantischer dan het geld uit je zakken te laten kloppen.

Daarna zijn we stilletjes aan naar het hotel geweest, de moulin rouge was lekker kitscherig verlicht bij thuiskomst en er stonden honderden mensen aan te schuiven. We hadden geen last van de proppers van de sexclubs waar we langs wandelden op weg naar ons hotel, nog maar eens een voordeel van een koppeltje te zijn :-)

Na een welverdiende nachtrust zijn we vroeg opgestaan. Ontbijt namen we bij een kleine ‘echt franse’ boulangerie bij ons hotel. Eens te meer vond ik de Belgische keuken heel wat lekkerder. Alleen mijn éclair-torentje was superleuk. (foto volgt)
Nadien zijn we iets gaan drinken in het café uit Amélie poulain, dat lag ook maar op 200 meter van ons hotel. Nadien gingen we terug naar de sacre coeur. Met daglicht vind ik de omgeving mooier dan ’s nachts.

Na de sacre coeur en place du tertre gingen we op zoek naar een restaurantje in de rue du faubourg. Spijtig genoeg zijn er een 8-tal straten rue du faubourg in Parijs. Na eerst de rue du faubourge poissonière volledig uitgewandeld te hebben zijn we twee straten verder in de juiste rue du faubourg Montmartre terechtgekomen. Daar kwamen we onmiddellijk restaurant Chartier tegen waar we moesten zijn. Het personeel was heel vriendelijk en maakte grapjes. Het interieur was mooi en gezellig en we waren net op tijd voor de drukte. De prijzen zagen er al heel wat beter uit dan in de andere restaurants maar dat had ook een reden. Leuke anekdote is de bestelling, alles wat je besteld wordt opgeschreven op het tafellaken :-) Nadien komen ze daar ook uitrekenen wat je moet betalen. Ik had een groen slaatje besteld als voorgerecht dat wel meeviel, als hoofdgerecht had ik het geriskeerd om nog eens steak te nemen. Ik ging nu voor de duurste van twee steaks op de menukaart (16€ ipv 11) om zeker een goed stuk vlees te krijgen. Jammer genoeg hebben ze daar een bijzondere interpretatie van bien cuit, namelijk zwartverbrand. Het was ook vreemd dat je totaal geen groenten bij je hoofdgerecht kreeg, enkel een stuk vlees en frietjes, zelfs geen saus, gelukkig had ik nog wat sla over van het voorgerecht. De poulet/kip die de 4 dames bestelden was ook iets bijzonder. Twee kregen een borst, twee een bil. Dat is natuurlijk zeer praktisch, maar wie zou er nu evenveel willen betalen voor een (slechte) kippenbil als voor een kippenborst? Neen, culinair heeft Parijs me niet betoverd. Na het eten zijn we nog naar les invalides geweest en daarna door naar La Défense. Zeer mooie gebouwen, mooie kunst, maar toch bijzonder ongezellig. Dan was les marais nadien echt wel het andere uiterste met place des vosges en een conservatorium waar een harmonie een bal gaf en heel de zaal mee aan het walsen was.

In de trein naar huis heb ik de time magazine gelezen die je gratis mocht meenemen in onze hotellobby. Ik ga dat eens vaker kopen hier in België denk ik. Terug thuis om tien uur wachtte een berg mailtjes mij op die in de loop van de week behandeld zullen worden. Vandaag nog verder thesissen en mijn overleg met de algemeen directeur voorbereiden.

update: Nadat medium4you.be regelmatig berichten overnam van mijn oude blog, en recenter ook reeds eentje van mijn wordpress blog zijn er nieuwe kapers op komst. Dit berichtje over parijs is nu ook overgenomen door wereldpagina.nl, ’t is te zeggen, ze hebben een link geplaatst naar dit bericht, dat is toch wat sympathieker dan medium4you die gewoon berichten overnemen. Mits vermelding dat wel maar toch. Of zoals de studentenraad associatie Leuven die al mijn berichten automatisch overnamen op hun aggregator :-)

3 Reacties to “Weekendje Parijs”

  1. Domi said

    Parijs rocks! Ik ben het laatste weekend van december er zelf nog naartoe gereden. Twee dagen was natuurlijk slechts juist genoeg om van hot naar her te crossen met de metro en de belangrijkste zaken te zien. Het smaakte in ieder geval naar meer. Over het eten hadden niet te klagen.

  2. veva said

    Fery,

    wat kunt ge toch schrijven man ! Ik heb genoten van je verslag. Zelf ben ik een city trip met mijn vriend naar Londen aan’t plannen. ben blij dak Londen heb gekozen boven Parijs ;-)

  3. Beste Fery,

    Onder uw artikels die op Medium4You gepubliceerd zijn, is er altijd een link naar uw blog.
    Als u weet van iets beter, zeg het maar…
    Wij horen graag als u vragen hebt.
    Met vriendelijke groeten,

    De redactie van Medium4You

Geef een reactie

 
