Fery Vanhemelryck’s blog

Persbericht VVS naar aanleiding van stemming financieringsdecreet

Posted by Fery Vanhemelryck op 16 januari 2008

Geachte parlementsleden,

 

Morgen stemt u in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement over het nieuwe financieringsdecreet voor het hoger onderwijs. Dat nieuwe decreet zet sterk in op output. Hogescholen en universiteiten zullen in de toekomst worden bekostigd op basis van de studiepunten waarvoor studenten slagen. Ook de studenten worden ‘geresponsabiliseerd’ met een leerkrediet: een bijvulbaar rugzakje met studiepunten. Als dat leeg is, vervalt je recht op inschrijving. Geraak je toch nog ingeschreven, dan betaal je het dubbel aan studiegeld. Op die manier wil minister Vandenbroucke het studierendement bewaken en de studievoortgang bevorderen. 

Over de sterke resultaatsgedrevenheid van het nieuwe financieringsmechanisme is al veel inkt gevloeid. Maar ze is niet op alle punten even coherent. Vooral de student dreigt daarvan het slachtoffer te worden. Hoewel een student die gedelibereerd wordt geen vertraging oploopt, wil het decreet deze studievoortgang niet honoreren, noch voor de instellingsfinanciering, noch voor het leerkrediet. Een student die enkele keren wordt gedelibereerd, zal dus sneller de grenzen van zijn leerkrediet bereiken. Bij een gemiddelde van één gedelibereerd vak van zes studiepunten per jaar, heeft een student tegen het einde van zijn volledige studiecarrière, al snel een substantieel aantal studiepunten kwijtgespeeld.

Ook de hogescholen en universiteiten die delibereren, doen hieraan dus verlies. Zonder de gepaste financiering, zullen instellingen steeds minder geneigd zijn om buispunten nog langer door de vingers te zien. Het niet meerekenen van gedelibereerde studiepunten dreigt zo het delibereren en compenseren zelf te ondermijnen. Nog voor het decreet gestemd is in het parlement, zijn enkele instellingen alvast begonnen met het afbouwen van hun tolerantieregels. Nochtans kozen regering en parlement, bij het verlaten van het jaarsysteem, bewust voor het behoud van deliberatie en compensatie. Bij verzachtende omstandigheden of in het licht van een goede globale studieprestatie, moesten examencommissies een klein tekort op één of twee vakken, door de vingers kunnen zien. Dat systeem staat niet alleen garant voor een menselijke aanpak in het hoger onderwijs. Compensatie en deliberatie zorgen er ook voor dat studenten doorstromen en niet onnodig buisvakken achter zich aan blijven slepen.

Vandenbroucke heeft een splinternieuw outputgedreven financieringssysteem uitgedokterd om de studieduurverlenging tegen te gaan – een algemeen gevreesd gevolg van de flexibilisering van het onderwijssysteem. In zijn ijver dreigt hij het kind met het badwater weg te smijten en een systeem uit te hollen dat haar deugdelijkheid op dit gebied in het verleden nochtans uitgebreid heeft bewezen.

Want wie van jullie is er niet ooit gedelibereerd geweest? Onderzoek wijst uit dat niet minder dan twee derde van alle afgestudeerden, ooit wel eens gedelibereerd werd. Twee derde van alle studenten zal met dit financieringssysteem dus ofwel niet meer afstuderen, ofwel met vertraging!  In alle ijver dreigt het outputfinancieringssysteem zo zijn doel volledig voorbij te schieten.

Tenzij de instellingen, om het euvel te verhelpen, de lat natuurlijk lager zouden leggen. En docenten hun studenten  die het niet goed doen, maar wel globaal een goed resultaat neerzetten, met een ‘genade’-tientje belonen om hen niet  onnodig op te houden. Hoewel het gros van de studenten op dit ogenblik volop aan het blokken is voor de semesterexamens, zijn wij niet voor die oplossing gewonnen. Studenten zitten ook in met het niveau van het onderwijs – ook al betekent dat dan wel eens een buis op het rapport. Studenten verkiezen een strenge maar rechtvaardige beoordeling op het examen, mét een examencommissie die achteraf genade kan verlenen, boven een gemakkelijk verkregen tien op twintig, zonder een globale beoordeling van hun studieprestaties. Want studenten geven ook om de kwaliteit van hun diploma… 

Beste parlementsleden, wie van jullie heeft zijn diploma niet voor een stuk te danken aan een genadige examencommissie? En waren jullie je diploma niet waard? We hopen dat jullie morgen, terwijl wij naarstig aan het blokken zijn of aartsmoeilijke examens  afleggen, geen financieringssysteem goedkeuren dat de nultolerantie invoert voor 175.000 studenten. Toon u morgen van u meest tolerante kant. Gun ons de mogelijkheid tot deliberatie en compensatie door een genadige examencommissie wanneer het een keertje tegenslaat. Zorg dat we in ons leerkrediet niet worden gestraft voor studievoortgang op basis van gedelibereerde studiepunten. Geef ons  een financieringsdecreet dat studievoortgang op de juiste manier naar waarde schat en red  deliberatie en compensatie van de afschaffing.


Studentengroeten met examenstress,

Ward Poelmans, voorzitter VVS, academiejaar 2007-2008

 VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, overkoepelt de studentenraden van universiteiten en hogescholen en behartigt de belangen van alle studenten in Vlaanderen

Contactpersonen:

Ward Poelmans:  0498/ 37 42 92

Gertie De Fraeye:  0472/ 65 18 81

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: