Fery Vanhemelryck’s blog

25 februari – 7 maart

Posted by Fery Vanhemelryck op 7 maart 2008

Ik heb de afgelopen twee weken weinig tijd gehad om te bloggen. Ik ben net terug van een VVS-vergadering in Brussel en ik kan de slaap niet vatten dus zal ik jullie met mijn belevenissen entertainen/vervelen (schrappen wat niet past)

Maandag 25 februari was ik vijf jaar samen met Ellen, we zijn een dagje naar Antwerpen gegaan. In de voormiddag hebben we de zoo bezocht. Het was best wel zielig om te zien hoe weinig ruimte de dieren in de zoo van Antwerpen hebben. Leeuwen die in de natuur in de uitgestrekte savanne leven moeten het in de zoo van Antwerpen doen met een tiental vierkante meter.  In het centrum van een stad als Antwerpen is het natuurlijk te begrijpen dat ze geen grote weides kunnen voorzien. De vraag is of ze dan zoveel dieren moeten tentoonstellen. De vorige zoo die we bezochten was Skansen in Stockholm. Een wereld van verschil. Daar waren minder dieren maar ze hadden immens veel meer ruimte. Ook hebben ze daar hoofdzakelijk dieren die uit dezelfde regio afkomstig zijn en dus beter aangepast aan het klimaat.

Eenmaal terug in Hasselt zijn we naar de receptie voor het 60 jarig bestaan van A.S.G. geweest.  Een receptie is misschien niet het meest romantische om te doen als je vijf jaar samen bent. Maar,ik had de receptie georganiseerd dus ik wou er toch graag bij zijn.  Nadien zijn we met de fiets naar Diepenbeek centrum gereden om steppengras te eten. Onvoorstelbaar lief van Ellen dat ze zo ver wou fietsen omdat ik liever met de fiets ga dan met de auto.

Dinsdag was het eindelijk de nacht van de student. Foto’s vind je hier, hier, hier en hier. Na enkele weken stressen om alles in orde te krijgen kwam alles nog goed in orde. Ook al hebben we toen nog hard moeten werken. Van vlak na mijn labo kernfysica om 13u ben ik beginnen werken. Helpen opbouwen,  kassa’s klaarmaken met voldoende wisselgeld,  frigo’s vullen, vaten tellen, toog opzetten enz.
Alles was ruimschoots op tijd klaar en vanaf 21 uur begon er stilletjes aan volk te komen. Als Quaestor (penningmeester) moest ik op het geld letten dus zat ik de hele avond aan de inkom. Af en toe verving een ander praesidiumlid van het LOSO mij als ik een rondje deed langs de andere kassa en de bonnentoog om het overschot aan geld veilig op te bergen. Nadat de inkom gesloten was om 3u  heb ik mij nog een half uurtje geamuseerd op de dansvloer en daarna was het tijd om het geld te gaan tellen. Het is verschrikkelijk hoe slecht mensen omgaan met hun geld. Vooral briefjes van 5 euro zijn vaak in slechte staat, blijkbaar worden die meestal opgefrommeld of opgerold in de portefeuille/broekzak gestoken. Rond 5u30 was alles geteld en heb ik de zaal, de drank , de affiches en het licht en geluid afgerekend. Plots 8000 euro minder in de kassa :-)

Daarna de telkamer afgesloten en mee gaan opruimen. De zaal borstelen, afval wegbrengen, het podium afbreken en opbergen, de zatlappen buiten borstelen, enz. Tegen half negen hadden we gedaan met opruimen. Daarna heeft Denis mij bij de bank afgezet om het geld weg te brengen. Die was nog niet open dus heb ik mij tien minuutjes neergezet op de kassa met kleingeld. 11 kilogram kleingeld, en dat zonder de rolletjes munten die nog ingepakt waren…
Na een welverdiende douche rechtstreeks naar school gegaan zonder slaap.  Na de les naar de brouwer om de overschot terug te brengen en te betalen en daarna rechtstreeks naar een vergadering over de regatta.

Donderdag zijn we het afval gaan wegbrengen. In de fitlink moesten we 200 euro betalen om het afval te verwerken. Dan is een containerpark stukken goedkoper. Na het afval weg te brengen ben ik naar een ontmoetingsmoment/receptie geweest voor de drie studentenraden van de associatie Limburg. De studentenvertegenwoordigers van de Xios, PHL en UHasselt  stelden zich en hun werking aan elkaar voor. Nadien konden we samen met de algemeen directeuren, de rector en de associatievoorzitter Willy Claes genieten van een pintje en wat babbelen over studentenparticipatie. Veel toffe mensen (beter) leren kennen. Foto’s zijn hier te bezichtigen op de website van de PHL-studentenraad. Luc De schepper, de rector van de UHasselt had gezegd dat wij voor onze verkiezingen hun applicatie om elektronisch te stemmen gerust mochten gebruiken indien dat compatibel is met ons netwerk. Dat zou de opkomst ongetwijfeld vergroten.

Vrijdag had ik stage, ik heb vooral aan mijn thesis gewerkt.

Zondag was het opendeurdag op de XIOS. Ik heb als vrijwilliger studenten rondgeleid en tips gegeven voor hun studiekeuze. Op de rustige momenten heb ik wat met het personeel kunnen praten over hun problemen. Als je als student in de raad van bestuur zit hopen zelfs personeelsleden soms op wat hulp of signaleren ze (studenten)problemen.

Na de opendeurdag ben ik met Ellen naar de housewarming van Benjamin en Leen gegaan. Ze huren een mooi appartementje in Meerhout,  pas gerenoveerd dus alles is mooi in orde. Alle studenten Nucleaire technologie van vorig jaar waren er dus we hadden heel wat bij te praten. Ook al zien we elkaar regelmatig, het was al een tijdje geleden dat we allemaal samen waren. We zijn redelijk vroeg vertrokken want ik moest zoals elke zondag vroeg opstaan om te gaan roeien. Ondanks de strakke wind en rukwinden ging het roeien redelijk goed. We zijn wel in de beschutting van de kanaalkom gebleven dus moesten we om de tien minuten de boot omdraaien. Na het roeien heb ik wat voor school gewerkt en dan naar de frisbeetraining. Ik had al een paar trainingen gemist doordat het zo druk was dus was ik blij dat ik eindelijk nog eens kon gaan.  De dagen nadien had ik wel spierpijn.

Maandag terug stage op het sck, verder gewerkt aan mijn thesis. Daarna was het receptie op de XIOS voor het 60-jarig bestaan van A.S.G. De spreker die ik had uitgenodigd was fantastisch. Wim Vanheusden was praeses in 88-89, de hoogdagen van A.S.G. In die periode hadden ze fuiven in de grenslandhallen met 11000 bezoekers. Studenten, scholieren en werkende mensen. Met de opbrengst van die fuiven zorgden ze dat de studenten zoveel mogelijk gratis kregen. Gratis sport, ontspanning, pintjes. Tegenwoordig is het in Limburg als studentenvereniging veel moeilijker om iets dergelijks van de grond te krijgen. Na de receptie ben ik op de fakbar van Hermes nog derde geworden bij een pokertornooi. Ik moet nog steeds mijn prijs gaan afhalen.

Dinsdag ben ik na de les gaan helpen bij de opbouw van de fuif in de villicus. Ik had een oude rode loper gevonden waarmee we ‘tapijt’ hebben gelegd in de villicus. Best wel mooi als je vereniging rood-wit als kleuren heeft.

Woensdag organiseerde A.S.G. een tapcursus. Die was best wel leuk alleen zijn alle handelingen die zij willen niet haalbaar in een druk café. De vertegenwoordiger van Inbev verkondigde ook dat je van bier drinken geen koppijn krijgt als ze goed getapt is en dat je enkel koppijn krijgt van de CO2 in slecht getapte pinten. Volgens mij is dat pertinent onwaar en ik heb een medisch/biologische uitleg gevraagd maar die kon hij me niet geven.

Na de tapcursus was het LOSO interne vergadering. We hebben een korte evaluatie gedaan van de nacht van de student en de financiën en het zangfeest en een cantus voorbereid.

Vandaag was het algemene vergadering van VVS, de vlaamse vereniging van studenten.  Toevallig in de jeugdherberg waar mijn klasgenoten ook zitten voor speransa, een erasmusprogramma dat ik vorig jaar al heb gedaan. De vergadering verliep redelijk ontspannen en we waren voor de verandering eens ruim op tijd klaar. Vooral het standpunt over het aanmoedigingsfonds voor de deelname van kansengroepen aan het hoger onderwijs was interessant. Ik heb een aantal wijzigingen bepleit waarvan de belangrijkste het ook gehaald heeft. Niet alleen tellingen van het aantal kansarme studenten per instelling en de evolutie van die aantallen maar ook het aantal per opleiding is relevant. Als je aan een hogeschool 50% studenten uit een kansengroep hebt die industrieel ingenieur doen maar slechts 0,5% in de opleiding kleuteronderwijs ben je volgens mij niet goed bezig. VVS gaat nu lobbyen om ook tellingen per opleiding te doen. Hopelijk komt het er door.

Op de terugweg in de trein heb ik nog een leuke filosofische discussie gevoerd met een student van de evangelische theologische faculteit in Leuven. Over het al dan niet bestaan van een opperwezen. Het is leuk om daarover te discussiëren met iemand die er veel over weet zoals een theologiestudent, dan kan je deftig discussiëren op niveau. Hij heeft mij uiteraard niet kunnen bekeren :-)

Mijn bericht is wat lang geworden, maar nu kennen jullie de reden dat het hier eventjes stil was.

Geef een reactie

 
