Fery Vanhemelryck’s blog

F*ck holebi’s en hetero’s – Ik ben tolero

Posted by Fery Vanhemelryck op 24 maart 2008


Met een paar van mijn oude klasgenoten had ik eens een discussie over het homohuwelijk. Zij vonden niet dat homokoppels kinderen mochten opvoeden. Onvoorstelbaar vind ik dat. Waarom zouden twee mannen of twee vrouwen minder goed kinderen kunnen opvoeden dan een gemengd koppel? Kinderen opvoeden is voor niemand gemakkelijk maar ik geloof niet dat heterokoppels daar per definitie beter in zijn. Zelf ben ik grotendeels door één ouder opgevoed, behalve zelf leren scheren denk ik niet dat ik daar ernstige trauma’s door heb opgelopen. Waarom zouden twee personen dat dan niet kunnen, al zijn ze van hetzelfde geslacht. Ik ben daar tolerant in. De holebibeweging heeft daar een nieuw mooi woordje voor gevonden, een tolero.


Het is jammer dat jongeren zo weing tolerant zijn tegenover mensen die anders zijn. Er is toch niets mis met homo’s, lesbiennes of biseksuelen, ze zijn alleen anders.


Op facebook kwam ik onlangs op het profiel terecht van een personeelslid van een Limburgse hogeschool. Die persoon kwam daar openlijk uit voor zijn/haar interesse in personen van hetzelfde geslacht. Tot een aantal andere studenten op dat profiel terechtkwamen. Even later was er van homoseksualiteit geen sprake meer. Ik begrijp dat natuurlijk dat dit veranderd wordt op het internet, je krijgt daar gauw anoniem commentaar. Toch is het jammer dat iemand die zo’n goed rolmodel zou kunnen zijn voor jongeren dit niet kan door tegenkantingen van alle kanten. Holebi’s worden ‘gepest’ door religieuze groeperingen, politieke partijen, amusementsprogramma’s, cafépraat, jongeren enz.


Ik hoop dat mijn kinderen later in een meer tolerante wereld opgroeien!


Op initiatief van Vlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt start vandaag een brede jongerencampagne voor meer tolerantie ten opzichte van holebi’s.


Met de slogan ‘F*ck holebi’s en hetero’s – Ik ben tolero’ roept de campagne op om niet langer in vakjes te denken. Onderzoek heeft immers aangetoond dat 43,5% van de Vlaamse jongens een negatieve houding heeft ten opzichte van holebi’s, tegenover 23,5% van de meisjes.Het campagnebeeld toont tieners met de slogan op hun t-shirt. Jongeren zullen de t-shirts kunnen kopen en zo mee de boodschap ‘ik ben verdraagzaam tegenover holebi’s’ uitdragen. De opbrengst van de verkoop is integraal voor WISH, Werkgroep Internationale Solidariteit met Holebi’s. WISH is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor holebi’s die wereldwijd worden gediscrimineerd, vervolgd, opgesloten en gefolterd op grond van hun seksuele geaardheid.Naast T-shirts bestaat de campagne uit Boomerangkaartjes, affichage en advertenties. Muziekzenders TMF en JimTV ondersteunen de campagne. Hun VJ’s dragen de t-shirts.


De campagne kwam tot stand met de medewerking van de Holebifederatie en Wel Jong Niet Hetero en kan rekenen op de steun van jeugdbewegingen als KLJ (Katholieke Landelijke Jeugd), KAJ (Kristelijke Arbeiders Jongeren), JRK (Jeugd Rode Kruis) en Chiro.Hiernaast vind je de drie campagnebeelden.


Op het populaire NETLOG.COM kan je de beelden downloaden, alsook de adressen vinden waar je de t-shirts kan aankopen. Je kan ook ‘vriendje’ worden van de Tolero-campagne op deze community-site.
Meer weten: www.netlog.com/tolero




4 Reacties to “F*ck holebi’s en hetero’s – Ik ben tolero”

  1. hannel said

    Zelf heb ik eigenlijk (voor zover ik weet) geen holebi-vrienden, maar ik zou idd ook niet opeens vies van iemand zijn nadat ie zich “ge-out” heeft. Als je je daar gelukkiger bij voelt als bij het heterogedoe dan is dat voor mij ook goed. Zolang ze mij maar niet voor de vrouwen proberen te krijgen want ik heb toch liever e ventje ;)
    Thuis zijn ze al eens naar een homohuwelijk geweest. Ze vonden het een speciaal huwelijk omdat het het eerste homohuwelijk was waar ze naar toe mochten, maar aan de andere kant hadden ze zich net zo goed geamuseerd als op elk ander huwelijk. So what’s the difference ?!
    Greetz vanuit Tsejchië

  2. Op de KSA hebben wij een lid die opgevoerd wordt door een lesbisch koppel. Buiten soms wat verwijfd gedrag kunt ge daar niks van merken zenne :D

  3. […] doelwit: de Tolero-campagne van Vlaams minister voor Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt (sp.a). De campagne moedigt volgens Actie Gezin hiv-besmettingen en seksuele losbandigheid aan. Dat schrijft De […]

  4. Henri said

    Heb net gisteren een reactietje geplaatst op mijn blog over de campagne, hopelijk lees je het eens :-)

Geef een reactie

 
