Fery Vanhemelryck’s blog

Hasselt Studenten Regatta

Posted by Fery Vanhemelryck op 24 april 2008

Na 5 jaar trainen, afzien, blaren en wonden kweken was het eindelijk zo ver. Mijn allerlaatste regatta. ’s middags hebben we met het roeiteam een lekkere macaroni/macarino gegeten op de XIOS. Daarna fietsten we naar de tuikabelbrug. Na 5 regatta’s kende ik nog altijd de weg naar de tuikabelbrug niet vanuit Diepenbeek :-) We wandelden even over de brug om eens rond te kijken en te supporteren voor A.S.G. bij het bouwen van hun vlot. Daarna gingen we stilletjes aan naar de startplaats om de boten te inspecteren en alles goed vast te zetten. De andere ploegen waren er ook en de zenuwen stonden gespannen. De PHL had twee oud-roeiers ingeschakeld om massages te geven. Dit jaar masseerden ze zelfs de XIOS-roeiers die dat wilden. Het weer werd telkens slechter en slechter sinds de middag toen het zonnetje nog volop scheen. De wind wakkerde aan en de eerste druppels begonnen te vallen. Het beloofde een frisse regatta te worden.

Om 17u20 werden de boten te water gelaten, dan gingen we even warm roeien en daarna klaarliggen aan de start. De start werd 10 minuten te vroeg gegeven dus we waren wat uit onze concentratie. Niettemin hadden we een goede start. Het tempo lag de hele wedstrijd zeer hoog bij alle ploegen. Tot 1600 meter lagen wij gelijk met de UHasselt en net iets voor de KHLim, maar toen sloeg het noodlot toe! Kim schoof van haar rolbankje en moest verder roeien door op haar broek te schuiven over haar rails. Daardoor gingen wij net iets trager dan de KHLim en de UHasselt die ons voorbij roeiden. Kim kon er natuurlijk niets aan doen en roeide zeer moedig verder (met gevaar op het verbranden/verwonden van haar billen). Uiteindelijk finishten we op 6 seconden van de UHasselt en 3 van de KHLim. De PHL eindigde zo’n 40 seconden na ons.

UHasselt: 6’53”
KHLim: 6′ 56″
XIOS: 6’59”
PHL: ?? (een heel eind achter ons)

Het was de snelste regatta tot nu toe. Waarschijnlijk door de strakke wind mee. Met drie ploegen die zo dicht bij elkaar finishten was het ook veruit de meest spannende regatta. Zouden we gewonnen hebben zonder foutje? Misschien, maar de UHasselt was de sterkste ploeg, en de KHLim had ons in Wijnegem ook verrast door vlak na ons te finishen op de driekamp. Het is een terechte uitslag, fouten maken hoort bij roeien als je zo weinig tijd hebt om je voor te bereiden en als je geen aangepaste kledij hebt. Volgend jaar moeten we ze spannende broekjes nemen! Als de andere ploegen minder fouten maken is dat een terechte overwinning.

Uiteraard was ik teleurgesteld na de wedstrijd, zo veel trainingen, blaren, zweet, koude en nooit uitslapen op zondag. Om dan vrede te nemen met een derde plaats doet dat toch pijn. Zeker aangezien het mijn vijfde en laatste regatta was. Gelukkig waren er optredens, een fuif, vrienden/vriendinnen en vooral Ellen om mij te troosten. Tijdens de prijsuitreiking had ik het wel wat moeilijk dus verstopte ik mij maar achteraan de groep op het podium. Toen DJ Jim ‘we are the champions” opzette moest ik mijn tranen wel wat bedwingen, wij wilden ook champions zijn! Maar het was tenslotte maar een wedstrijd, en die was voorbij dus het was tijd om ons te amuseren. En hoe kan dat beter dan met foute schlagermuziek, brilljante covers, en een goede DJ. Dat allemaal omringd met vele leuke vrienden, mijn roeiteam en en de teams van de drie andere scholen. Het PHL-roeiteam en het XIOS-roeiteam zorgen veruit voor het meeste sfeer. De PHL had dit vlak na de wedstrijd al bewezen door elkaar allemaal in het kanaal te gooien. Wij vonden het daar net iets te koud voor maar zij amuseerden zich kostelijk. Veel vrienden en oude bekenden gezien, en goed gefeest. Tot 00u30, toen moest ik beginnen werken. Ik was er niet alleen aanwezig als kapitein van het XIOS Roeiteam, maar ook als Quaestor van het LOSO. En wij moesten in de gaten houden dat de andere verenigingen geen drank weggaven, dat de vaten en de frisdrank op tijd werd bijgevuld en dat iedereen deed wat hij moest doen. Het werken ging vlot, ik moest toezicht houden op commeatus, Dip’s en ABVG. Ze hadden allemaal voldoende ervaring en ze konden goed werken. ABVG heeft in recordtijd alles opgeruimd. Als beloning kregen ze nog een fles champagne van de organisatoren. Op weg naar huis is onze stuurman nog in een beek gereden met de fiets. Gelukkig stuurde hij op de wedstrijd wat beter.

Foto’s van de regatta kan je hier en hier bezichtigen.


Voor Conny en mij was het een speciale regatta, we doen allebei al sinds het begin mee dus we zaten nu aan onze vijfde (en spijtig genoeg ook laatste) regatta! Vijf jaar waarin we zoveel samen gedaan hebben, samen getraind, veel te vaak en te laat op stap geweest, samen de dodentocht uitgewandeld. Ik hoop dat het einde van onze roeicarrière niet het einde van onze vriendschap wordt!

7 Reacties to “Hasselt Studenten Regatta”

  1. Frank said

    Jaja, heel goed gedaan Fery! En het feestje erna was weer goed :)

  2. Johan said

    Hoi ferry,leuke blog veel succes verder!Foto’s van de regatta 2008 kan je hier bekijken: http://hasseltbyn8.spaces.live.com Veel kijkplezier!

  3. veva said

    Hoi hoi,

    ik ben (eindelijk) ook beginnen bloggen. ’t is nog maar een pril stadium, maar wat vind je ervan ?

    http://veva.wordpress.com/

  4. Beste Ferry,

    Als beloofd even een mailtje met al mijn gegevens.
    Het gaat bij de Fortis Maasregatta van zaterdag 31 mei om een combi wedstrijd over twee afstanden: 750 meter en 1500 meter. De wedstrijd is voor mix acht (vier dames en vier heren). Het is fantastisch als je voor de gelegenheid vier dames kunt vinden die bereid zijn om mee te doen aan de regatta.
    Als je me je emailadres stuurt, zend ik je twee jpgs, een van de poster van de wedstrijd en een van onze ploeg.

    Met vriendelijke groeten,
    Michiel Romme

    Capucijnenstraat 69
    6211 RP Maastricht

    Tel: 00 31 (0)43 – 325 37 65

    info@yoshidaromme.nl
    http://www.yoshidaromme.nl

  5. Siegfried Smeyers said

    Hey Ferry,

    Puike prestatie.

    Maar was het in 2009 niet de zesde editie?

    Sieg

  6. […] ook een mission statementLevenslang leren: StralingsdeskundigeExamen economieRubiks cube oplossenHasselt Studenten RegattaFietszadelElectrabel KidsProclamatie / geslaagd op mijn examensCVTrein dubbel zo duur als […]

Geef een reactie

 
