Fery Vanhemelryck’s blog

school

Posted by Fery Vanhemelryck op 23 mei 2008

Het is weer een hele tijd geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Het was de laatste tijd behoorlijk druk. De voorbereidingen en nasleep van het zangfeest hebben heel wat tijd gevraagd en zoals gewoonlijk stond ik er weer alleen voor. De laatste tijd waren er ook heel wat vergaderingen: VVS Av’s, de raden van bestuur van stuvox en van de xios, van de associatiestudentenraad enz. Allemaal heel leuk maar ze vragen allemaal heel wat voorbereiding en tijd. Daarbovenop kwamen nog een heel aantal taken. Voor ecologie moeten we een paper en een presentatie maken over een milieuprobleem, wij hebben gekozen voor de radonproblematiek. Verder moeten we het milieuzorgsysteem bespreken van een bedrijf. Hiervoor hebben we terug DAF Trucks N.V. in Westerlo gekozen. Vorig jaar haalden we goede punten met dit bedrijf voor ons project over interne kwaliteitszorg. Ik vermoed dat we met dit project evenveel succes zullen hebben. Voor economisch en sociaal bedrijfsbeleid moeten we nu een sollicitatiemap maken met CV, sollicitatiebrief, sterktes en zwaktes. Ik vind het verschrikkelijk dat de lessen die we daarrond krijgen verplicht zijn. Een heel aantal van mijn medestudenten heeft al een job, anderen gaan verder studeren, nog anderen hebben al sollicitatietraining gehad. Zelf heb ik sollicitatietrainingen gevolgd van de VIK en van hbvl. Daarbovenop heb ik zelf een paar honderd studenten geïnterviewd in mijn twee jaren bij het selectiepanel van VVS. Ik wil gerust vrijwillig naar die les gaan, maar waarom moeten ze zoiets verplichten. Tijdens die lessen zat er opeens dubbel zoveel volk in de les, en tussen die ‘nieuwe’ mensen waren er niet veel bij die aan het opletten waren. Toen ik vroeg waarom deze lessenreeks verplicht was reageerde de docente vrij verbaasd op mijn ‘onbeschofte’ vraag. Kritische studenten is zij blijkbaar nog niet gewoon aan de XIOS. Ik vraag mij af wanneer men aan de XIOS gaat leren dat het niet uitmaakt hoe vaak je in de les zit, maar welke kennis en competenties je bereikt hebt. Je gaat niet naar school om in de les te zitten maar om iets bij te leren. Ik ken verschillende studenten die altijd in de les zitten en daar helemaal niets opsteken maar enkel fysiek aanwezig zijn omdat dat zo hoort.

Geef een reactie

 
