Fery Vanhemelryck’s blog

Rel rond finale ‘Mijn restaurant’

Posted by Fery Vanhemelryck op 30 mei 2008

Blijkbaar is er wat heisa ontstaan rond de finale van mijn restaurant. Als ik toevallig thuis was op dinsdag of donderdag keek ik ook regelmatig samen met Ellen naar mijn restaurant. Naarmate de afleveringen vorderden daalde het niveau met rasse schreden. Van een leuk reality kookprogramma was het afgezwakt naar een saaie sms-wedstrijd die wat langer gerokken moest worden om meer reclame te kunnen verkopen.

Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat Hasselt of Gent moest winnen. Dat waren de enige twee duo’s waarbij de deelnemers kookten en in de zaal stonden. In Leuven leek de bediening nogal zwak, met vallende glazen en verkeerde bestellingen. Daar werd dus een ervaren maître ingehuurd omdat Micheline het niet aankon. In Antwerpen deden de twee deelnemers schijnbaar zeer weinig in hun restaurant. Lins was gastvrouw en David was vrij onzichtbaar. In Oostende was Ghislaine onbeschoft en Pieter kon niet koken dus huurden ze daar een kok in. Wat een verschil met Gent en Hasselt waar duidelijk een van de deelnemers chef was in de keuken en de andere de touwtjes in de zaal in handen hield. Met andere mensen in te huren voor de belangrijkste taken kan iedereen winnen.  Maarja, het is een tv-programma dat spannend moet blijven en vooral geld moet opbrengen.

In Hasselt werd het Limburggevoel zo vaak mogelijk aangesproken. Alle Limburgse politici sprongen er dadelijk op, Stevaert en Herman Reynders op kop. Ik heb ook nog nooit zo vaak de nieuwsbrief van de stad Hasselt gehad als voor dit vtm-programma. Bij elke nominatie een stuk of drie keer met enkel de oproep om te stemmen. Dat lijkt mij best storend als dat programma je niet interesseert.

De finale gisteren was werkelijk lachwekkend. Ongetwijfeld de saaiste aflevering ooit. Onervaren presentatoren die niet goed wisten wat ze moesten doen. Rani die niet uit haar woorden kwam en vlak voor ze opsteeg schijnbaar al wou zeggen: Jelle en Micheline, we komen er aan. maar zich herpakte en even later Yanaïka en Stephanie ook vermeldde. De laatste 20 minuten werden enkel opgevuld met wachten op de limousine. Het gaf hilarische tv-beelden. Spijtig dat Alles Kan Beter niet meer bestaat. De laatste minuten zijn samen te vatten als : reporter in Hasselt vraagt aan reporter in Leuven: Is de limousine al daar, reporter in Leuven zegt neen, vraagt voor de tiende keer aan de Leuvense deelnemers: Denk je dat je gaat winnen. Die willen daar niet op antwoorden. Dan schakelen ze weer over naar Hasselt waar hetzelfde gebeurde, en dat zo’n vijf keer heen en weer op 5 minuten. Lachen! Ook de wenkbrauwen van de reporter in Leuven waren hilarisch!

Ik vind het vooral jammer voor Kara, mijn pannenkoekenbuddy! Zij werkte sinds kort in de exquisa in Hasselt en zit nu terug zonder job. Als iemand nog werk heeft laat je maar iets weten.

Update: Op de website van het belang van Limburg wordt druk gediscussieerd over de finale. De journalist die in een artikel het telefoonnummer van Leuven ipv Hasselt vermeldde krijgt de wind van voren. Op zijn facebook-account is te lezen: “Steven Vancleef voelt zich kut, maar kon/kan er niks aan doen.” Zeer pijnlijk als je voor het belang van Limburg werkt en dan het telefoonnummer van de tegenstanders opgeeft :-) Maar ook het belang van Limburg zelf wordt niet gespaard. Het is en blijft dan ook een flutkrant die dagelijks vol fouten of onnauwkeurigheden staat! Hier kan je mee discussiëren over mijn restaurant.

Update 2: Volgens vtm zou het verkeerde telefoonnummer geen invloed gehad hebben omdat de stemverhouding niet gewijzigd is na het bericht in het belang van Limburg. Mij lijkt het vreemd dat het stemgedrag de laatste dag hetzelfde zou blijven. Zeker aangezien Leuven geen campagne meer voerde op woensdag en Hasselt wel… Discussie op de website van hbvl en het bericht van de website van de morgen.

Daarnet gelezen op demorgen.be:

Ligt Exquisa onterecht uit de race?
Rond de chaotische finale van ‘Mijn Restaurant’ is ondertussen een halve rel uitgebroken. Twee incidenten liggen aan de basis: een fout telefoonnnummer dat de krant Het Belang van Limburg afdrukte en een sms van diezelfde krant die te vroeg aankwam.

Het verschil?
Het foute telefoonnummer zorgde ervoor dat Limburg-aanhangers hun stem aan Leuven gaven. Een kapitale fout, zeker als een levensdroom er vanaf hangt. Per slot van rekening bleef de eindstrijd tussen Hasselt en Leuven tot op het laatste ogenblik erg spannend. Kunnen de Limburgse stemmen die ‘per ongeluk’ naar Leuven zijn gegaan voor het verschil gezorgd hebben?

Vroege sms
Ook de sms die (alweer) door Het Belang Van Limburg werd verstuurd zorgde voor opschudding. Niet alleen door de inhoud (Leuven wint) maar ook omdat die z’on 7 minuten voor de werkelijke ontknoping aankwam. Een inschattingsfout, omdat de ontknoping later kwam dan gepland?

Of werkelijk een ‘aandachtige’ reporter die Rani had gespot bij het overstappen van helikopter naar limousine, zoals tv-visie.be meldt? In elk geval zou de sms ook het Limburgse koppel bereikt hebben, van wie opviel dat er de laatste minuten geen lachje meer afkon. Enkel zenuwen, of wisten ze inderdaad al meer?

Geen hoogtepunt
Tel daarbij de ronduit chaotische en rammelende uitzending, en je kan niet bepaald zeggen dat ‘Mijn Restaurant’ op een hoogtepunt geëindigd werd. Rani kreeg een halve hyperventilatieaanval, verklapte ei zo na de winnaars, maakte bijna geen gebruik van haar publiek aan koks en de nieuwsjournalisten blonken uit in het stellen van vragen die al 7 keer waren beantwoord: in alle kranten en op alle radiozenders.

De limousinekwestie
Helemaal pijnlijk werd het toen de limousines langer op zich lieten wachten dan gepland: ‘Zie jij al een limousine?’ ‘Nee, hier nog geen limousine te zien. Is er bij jou al een limousine te zien?’. De limousinevragen werden pertinenter dan de vraag wie gewonnen had – behalve dan voor de Limburgers die ingeschreven waren op de sms-dienst van Het Belang Van Limburg.

Gaan ze door?
Of Yanaïka en Stephanie Exquisa verderzetten is nu wel de vraag die op ieders lippen brandt. In een eerdere uitzending drukten de twee jonge vrouwen hun twijfels uit om zo jong al zo’n schuldenlast op te bouwen. Maar in De Morgen gisteren klonk het een stuk strijdlustiger: “Wij zullen alles bekijken en hopen zeker open te gaan.” In de uitzending van dinsdag zullen we het zeker weten.

Ondertussen is ook de opvolger bekend: ‘Mijn Bed & Breakfast’, in een zonnig land. Maar dat wil niet zeggen dat er geen tweede reeks van ‘Mijn Restaurant’ op stapel staat. Met de huidige kijkcijfers is het alvast te mooi om te laten liggen voor VTM.

10 Reacties to “Rel rond finale ‘Mijn restaurant’”

  1. griieet said

    Zelfs ik (geen inwoonster van Hasselt) heb die nieuwsbrief gekregen!! Ik vraag me af hoe die mijn e-mailadres hebben!
    Dat van die limousine was inderdaad hilarisch (ik heb enkel dat stukje gezien), maar was dat niet te verwachten dat die limousine te laat ging zijn als je weet dat exquisa in een smal straatje ligt?
    Goh ja, het is jammer dat Hasselt verloren is, maar het is en blijft een spel.

  2. Gunther said

    da vind ik ook, het is en blijft een spel, en het wordt als maar grappiger dat er mensen zijn die zich zo fel opjage in da spel. en er zelfs volledige artikels over gaan schrijven :)

  3. Aïda said

    Bij de trailer van “Mijn Bed&Breakfast” worden beelden getoond van “De Italiaanse droom, een wedstrijd van de KRO die nu op Ned1 loopt en waar zondag a.s. de winnaars zullen bekend zijn. Geen eigen VTM idee dus.

    http://blogderzuchten.wordpress.com/2008/03/30/tv-tip-111/

  4. Heeft vtm dan ooit eigen ideeën? “Mijn restaurant” was ook een bewerking van “My restaurant Rules”

  5. Aïda said

    Wat honderd keer beter was. Daar werd tenminste de kas zichtbaar afgeklopt op het einde van de dienst.

    Op zich niet erg dat er formats overgekocht worden, maar laat ze dan op zijn minst aub even interessant zijn.

  6. Veva said

    fery,

    normaal gezien geniet ik altijd met volle teugen van je blogberichten, maar op dit vlak mocht je kritischer geweest zijn.

    je trekt je conclusies over leuven op vlak van tv beelden.
    Ik kan uit ervaring zeggen (heb zelf een paar dagen meegeholpen in leuven) dat leuven niet klungeld in de zaal. hun fouten worden gewoon extra uitvergroot omdat dit nu eenmaal goede tv is.
    ok wouter is nog jong en heeft nog veel te leren, maar al bij al doet hij het heel goed.
    micheline is een zeer goede gastvrouw. vergeet niet dat die mensen het moeten doen met mensen in de zaal die zich zijn komen aanbieden op 1 sollicitatiedag. als ze meer tijd gehad hadden zouden ze wel beter en meer ervarener personeel gevondne hebben.

    willy is erbij gehaald om alle kleine zwakke punten eruit te werken, maar gewoon details. vtm vergroot gewoon alles uit zodat het lijkt dat in de zaal alles constant in het honderd loopt.
    in hasselt was nochtands niet alles even goed als het lijkt. door onderbemanning zaten zij met lange wachttijden, maar daar hoor ik je niks over zeggen…

    micheline heeft veel bijgeleerd op zeer korte termijn en jelle is een super kok. ik heb nooit maar dan ook nooit klanten horen klagen over het eten. en de bediening viel bij hen ook in de smaak. ok, er zijn schoonheidsfouten waar ze nog aan moeten werken, maar welk restaurant is perfect ? vtm vergroot gewoon alles uit en daar kan ik niet tegen omdat ik zelf weet dat de zaal wel goed verloopt.

    wou dit gewoon even van mijn hart ;) blijf vooral verder je , kritische, blog berichten posten :)

  7. Je hebt gelijk Veva, ik heb mij laten misleiden door vtm :-)
    En dat terwijl ik zelf geboren ben in Leuven. Hoe komt het dat jij daar geholpen hebt?

    Ik heb het geklungel van Leuven een beetje afgezwakt maar toch blijf ik er achter staan dat Gent en Hasselt het meer verdienden omdat daar de deelnemers het meeste werk deden.

  8. Je blogpost vat het eigenlijk heel mooi samen. De live show was onvoorbereid, Rani raakte niet uit haar woorden en de show werd eindeloos gerekt dat het niet meer leuk was. Zelf heb ik enkel de finale gezien en het was me veel te veel hype dan me lief was.

    Het Limburggevoel begon zelfs mij te storen, elke provinciebewoner die ik de laatste twee weken ergens op de radio heb gehoord was er over bezig. Maar eigenlijk was het ook het algemene mediagevoel, plots stonden zelfs de kwaliteitskranten vol met “wie gaat het halen” terwijl dat bij mij de druppen was voor een “I don’t give a shit”-gevoel. (Ja ik besef hoe raar het klink in combinatie met’t feit dat ik een flink deel van de finale heb gevolgd:-) )

    Btw, de presentator in Limburg zat ooit bij ons op school. Zit eigenlijk, want hij geeft les aan Journalistiek.

  9. Veva said

    ik werk zelf al 4 jaar in de horeca, en dacht in een zotte bui om eens te gaan solliciteren daar.

    de dag voor het openingsweekend kreeg ik telefoon van micheline om te komen helpen. omdat ze zagen dat ze toen met de ploeg de drukte ni aan konden. ik ben er een paar keer gaan helpen, maar de lange dagen zijn niet haalbaar voor een student, dus heb ik daarna vriendelijk bedankt :)

    ohja, ik woon zelf in leuven, als je dat nog niet wist ;)

  10. sego said

    Dit was helemaal gepland, dat Leuven zou winnen.
    Een vriend wist me te melden dat vrienden van hem, die bij vtm werken, dat het opgezet spel is. Peter goossens zou 2 weken bij Leuven gaan koken geweest zijn, en Exquisa zou meer dan 70% van de stemmen behaald hebben. Men wist op voorhand dat Gent eruit zou liggen.

    De finale was echt dodelijk slecht. OhMyJezus, dat ze gewoon zei wie het was! En dan die fragmenten, die we beu waren, die vragen, waarvan we moesten kotsen, die hele bullshit tot 23u! BORING! Zoals je zegt, van een leuk kookspel naar een smsboeltje. Dat sms’en, dat maakte me gek. Trop is teveel

Geef een reactie

 
