Fery Vanhemelryck’s blog

Korte broeken verboden

Posted by Fery Vanhemelryck op 11 juni 2008

Via de blog van Peter Dedecker kwam ik uit op onderstaand filmpje en artikel uit de standaard.
Onvoorstelbaar dat er nog steeds scholendirecties zo bekrompen kunnen zijn. Ik heb altijd al gerebelleerd tegen regels zonder verantwoording. Zo kreeg ik in het middelbaar ooit strafstudie omdat ik de straat tussen de cafetaria en de school had overgestoken zonder begeleiding. (Ik was toen 17 of 18 en had eerst goed links en rechts gekeken, bovendien had ik een pasje om tijdens de middag buiten school te mogen eten.) Maarja, de school uit het artikel is een katholieke school en daar zijn ze vaak wat conservatiever. Ik zou gewoon blijven afspreken om elke dag met een korte broek naar school te gaan met heel de klas. En als je strafstudie krijgt doe je die ook in korte broek ;-)
WESTMALLE – ‘Shorts against suppression’. Zo heet het filmpje dat de leerlingen van de derde graad van het Sint-Jan Berchmanscollege in Westmalle op de videosite YouTube hebben geplaatst. In het filmpje is te zien hoe enkele tientallen leerlingen van het college vorige week woensdag in korte broek naar de schoolpoort optrokken, onder de verbouwereerde blik van enkele leerkrachten. Met het filmpje willen de leerlingen protesteren tegen het schoolreglement, dat de leerlingen verbiedt een korte broek te dragen – zelfs als het zeer warm is.

Filmpje bij meer lezen


‘Het was een ludieke actie, waar ik best nog mee kon lachen’, zegt directeur Alfons Goos. ‘Alleen is het jammer dat dat nu op YouTube verschijnt. De actie is zijn eigen leven gaan leiden, wordt nu opgeklopt. Te lezen aan de tekstreacties bij het filmpje lijkt het nu alsof onze school repressief is en dat onze leerlingen geen welbevinden hebben. Maar dat is niet het geval. Enkele jaren geleden heeft onze school doorlichting gekregen. Daaruit bleek dat onze leerlingen gemiddeld meer welbevinden hebben dan in het hele land, en dat dat welbevinden met de jaren stijgt.’

Directeur Goos riep de leerling, die het initiatief voor de actie nam, gisteren op het matje. ‘Hij krijgt geen straf. Hij is zelf ongelukkig met de loop die deze actie heeft genomen. Het is een beetje boven zijn hoofd gegroeid. Maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat dit niet voor herhaling vatbaar is.’

‘Voor mij is dit een principiele zaak. We hebben traditioneel een goed overlegmodel, de leerlingen hebben inspraak. Dergelijke filmpjes dreigen dat overlegmodel te hypothekeren. Bovendien stel ik mij vragen bij de privacy. Op het internet spuien leerlingen nu allerlei kritieken, op de school, op leerkrachten. Maar als school mogen wij ook geen foto’s of uitslagen van leerlingen op het internet plaatsen.’

De school hield gisteren de identiteit van de leerling die het initatief voor de actie nam, angstvallig geheim. ‘Wij willen dit niet opblazen. Bovendien wil de leerling zich zelf op de vlakte houden. Hij is wat geschrokken van de reacties’, zegt Goos.

Maar voor de leerlingen blijft het kledingreglement wel een strijdpunt. Als het schoolreglement niet verandert, dreigen sommige leerlingen er al mee de actie volgend schooljaar te herhalen. ‘We zijn met de leerlingen overeengekomen dat we volgend jaar de discussie over de kledij ten gronde zullen voeren, al heeft dit filmpje daar niets mee te maken.’

Zelf blijft de directie voorstander van een verbod op korte broek. ‘Het is de traditie van onze school dat de kledij van de leerlingen verzorgd en niet-extravagant mag zijn’, zegt Goos. ‘We willen ook geen vrijetijdskledij, en dat is een korte broek wel. We hoeven geen beachparty op de school.’ Wordt ongetwijfeld vervolgd. (yd)

8 Reacties to “Korte broeken verboden”

  1. griieet said

    Haha! Zo’n leuke actie! Zouden meisjes daar dan ook geen rokje mogen dragen?
    Bij mij in het middelbaar mochten de meisjes geen t-shirtjes dragen met spaghettibandjes. Ja absurd, dat vind ik ook, sommige deden zelfs moeilijk als er geen mouwtjes (dus net over de schouders) aan waren. Een echte straf was er niet aan verbonden, alleen gaf de directeur of de leerkrachten er wel opmerkingen op.
    Wij hadden ook nog andere absurde regeltjes zo mochten we niet op de grond zitten tijdens de pauzes (ook al waren alle bankjes al bezet), mochten we de school niet over de middag verlaten als onze ouders daar geen toestemming voor hadden gegeven, we mochten ook niet na school napraten en zeker niet op straat ‘rondhangen’. En haha! Mijn school is ook eens op de regionale televisie geweest omdat ze op het idee kwamen om rugzakken te verbieden als ‘boekentas’.
    En ja ik zat op een katholieke school ;)

  2. Fery said

    Niet op de grond zitten :-)
    De school niet verlaten mochten wij ook niet, maar dat heeft te maken met de verzekering. Daar kan ik dus nog enigzins begrip voor opbrengen. Rondhangen na school ‘mochten’ wij ook niet maar ze zijn er nooit in geslaagd dat verbod te handhaven.

  3. Frank said

    Tja, ik denk dat het normaal is dat leerlingen ’s middags op school blijven, anders zouden er (zeker waar ik zat) leerlingen straal bezopen of stoned terug naar school komen.

    Het verbod op korte broeken is echter belachelijk, gelukkig heb ik altijd korte broeken mogen dragen, maar ik ken andere scholen waar dit anders was. Voor de rest: ik kan de denkwijze van vrouwelijke scholieren niet echt volgen, ze doen zo weining mogelijk kleren aan en vinden het dan raar dat ze ‘bekeken’ worden. Dit is wel een reden om regels op te leggen voor kledij.

    Tja en rondhangen na de lessen… vanuit mijn ervaringen weet ik dat scholieren wel veel drugs/alcohol gebruiken en voor overlast zorgen (als de school uit was gingen ze in de GB flessen vodka kopen) dus daarom wil het schoolpersoneel graag deze leerlingen weg hebben. Ik bedoel, scholieren zijn echt niet heilig en steken vanalles uit.

  4. Jij had precies wel een extreme school. Als wij smiddags buiten gingen dan was dat om lekker te eten :-)
    Slechts af en toe gingen we op café. En na school werd er nooit gedronken voor de schoolpoort. Zo slim waren we wel.

    Wat bedoel je met ”ik kan de denkwijze van vrouwelijke scholieren niet echt volgen, ze doen zo weining mogelijk kleren aan en vinden het dan raar dat ze ‘bekeken’ worden. Dit is wel een reden om regels op te leggen voor kledij.”? Vind jij dat meisjes geen spaghettibandjes of rokjes mogen aandoen op school?

  5. Didier said

    Fery, ik heb u toch af en toe weten terug komen van de Ambi ze. En toen was het wel duidelijk dat ge in redelijk aangeschoten toestand in de wiskunde les zat. Da was nog nie zo erg, alleen de sigarettenrook die ge probeerde te verdoezelen met teveel deodorant, maakte de meesten redelijk misselijk :)
    Maar spaghettibandjes waren bij ons eigenlijk ook nie toegestaan. Hoewel er tegenwoordig meisjes rondlopen in het Lyceum, die eruit zien alsof ze na school nog een andere job hebben :s

  6. Ja dat gebeurde maar af en toe, als het mooi weer was. Wij gingen toch geen flessen sterke drank kopen of drugs gebruiken. Waren spaghettibandjes verboden? Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Dat werd volgens mij niet toegepast. In het eerste middelbaar had Anaïs wel eens problemen omdat ze een ultrakort rokje aanhad. Maar dat was er dan ook echt over, zeker voor een 13/14-jarig meisje.

  7. Frank said

    Het algemene schoonheidsideaal oefent druk uit op meisjes, ze willen er graag goed uitzien en doen ook alles om op te vallen. Dat kan extreme vormen aanemen. Spaghettibandjes waren bij ons verboden, maar daar heb ik helemaal niets op tegen. De directie van onze school verbood dat omdat ze ergens een duidelijke lijn willen trekken, omdat van het één het ander komt.

    Wat ik bedoel met “bekeken” worden, is dat meisjes die zich schaars kleden zich moeten verwachten aan starende blikken en reactie op hun kledij. Dus, iedereen doet aan wat hij of zij wil, maar moet dan ook voorbereid zijn op eventuele gevolgen.

    Bij ons op school zitten een dikke 1000 leerlingen, met een redelijk gemiddeld niveau, maar als iedereen ‘smiddags op verplaatsing mocht gaan, zouden er enkelingen hier misbruik van maken en de boel grondig verpesten. Zo’n leerlingen zitten er altijd wel bij…

  8. Tom Bonte said

    tot 3 jaar geleden mochten er in mijn middelbare school ook geen korte broeken gedragen worden…

Geef een reactie

 
