Fery Vanhemelryck’s blog

17 juni Firefox 3 Download Day

Posted by Fery Vanhemelryck op 18 juni 2008

Vandaag is het Download day, Firefox wilt proberen om het wereldrecord ‘meest aantal downloads’ in 24 uur te breken. Ik ga alvast mijn steentje bijdragen. Firefox is volgens mij de beste browser. Duidelijk stukken beter dan internet explorer. Sommige kleine browsers hebben ook leuke dingen maar firefox blijft toch mijn favoriet.

Je kan nog tot 20u16  vanavond firefox downloaden om het record te zetten. Ze zitten nu al over de 7 miljoen exemplaren. In België hebben een kleine 50000 mensen firefox 3 gedownload.  Ik heb het ook al geïnstalleerd maar ik merk tot nu toe weinig veranderingen. Ik ben bezig geweest aan mijn thesis dus had ik niet echt tijd om ermee te prullen. De nieuwigheden vind je hier.

Edit: Mijn gegevens waren volledig fout. Mijn broer heeft betere cijfers gevonden voor het internetverkeer.Petabyte aan gegevens verstuurd over het internet over de hele wereld. Of zo’n 220 PB per dag, een factor 4000 verschil met mijn berekeningen van 50 TB per dag. Blijkbaar was er in 2007 per maand 6577

Ik vraag mij af of de downloaddag invloed gaat hebben op de snelheid van het internet. Ik dacht gisterenavond dat het extreem traag en instabiel was. Aangezien het in sommige landen reeds 17 juni was dacht ik dat download day misschien de oorzaak was. Maar omdat het start in GMT-8 zou dat normaal niet mogen. Maar als je de 17e overdag problemen hebt zou het misschien wel door firefox 3 kunnen komen. Ze mikken op minstens 3 miljoen downloads. Er hebben reeds 1,3 miljoen mensen toegezegd dat ze firefox ook effectief zullen downloaden. Firefox 2 is 5,5 MB groot, als Firefox 3 even groot is wordt dat 3 miljoen * 5 MB -> 15 miljoen MB of zo’n 15000 GigaByte als ik goed gerekend heb. De enige cijfers van het verkeer op internet die ik vond zijn deze. In 2002 was er in de verenigde staten tussen de 80000 en 140000 Terabyte verkeer in de maand december. Of minstens 2,5 TB per dag. Verwacht wordt dat dit elk jaar verdubbeld. Dan zouden we nu aan 50 TB per dag zitten voor Amerika. De 15 TB die firefox 3 zou teweeg brengen zou dus misschien wel een lichte impact kunnen hebben, het is toch zo’n 1/3e extra. (Ik vond wel geen recentere cijfers dan van 2002 en ik ken niet zoveel van de structuur van het internet. Je moet dus alles met een vaatje zout nemen, en verbeteren mag indien je betere info hebt.)
Firefox 3

Download Day

2 Reacties to “17 juni Firefox 3 Download Day”

  1. maarten1988 said

    Volgens het online internetmagazine is voor ons de download pas beschikbaar om 19u00 vanavond.

    Je kunt het al wel van de van Mozilla afhalen, maar dan telt het niet mee voor het wereldrecord!

  2. Robin said

    Dit is wel een leuke site voor het internetverkeer, dat zijn de statistieken van een groot nederlands internetknooppunt.
    http://www.ams-ix.net/technical/stats/

    Tis opvallend hoe een weekdag er anders uit ziet als een zaterdag of zondag enzo

Geef een reactie

 
