Fery Vanhemelryck’s blog

Laatste vergadering Raad van bestuur XIOS

Posted by Fery Vanhemelryck op 19 juni 2008

Gisteren was mijn laatste vergadering als studentenvertegenwoordiger in de raad van bestuur van de XIOS. Na drie jaar de xiosstudenten vertegenwoordigd te hebben zit het er op voor mij. Het was een geanimeerde vergadering met verschillende interessante onderwerpen en de nodige bijhorende discussies. Discussies waar ik ook meer dan mijn steentje toe heb bijgedragen. Het begon reeds met de goedkeuring van de agenda. Niet alleen waren er voorbereidende stukken te laat. Ze wilden ook nog een extra agendapunt toevoegen. Op zich is dat niet zo’n probleem, maar wel als dat de wijziging van het onderwijs- en examenreglement is! Zonder enig voorafgaand overleg met de studentenraad of de studentenvertegenwoordigers in de raad van bestuur werd ons een nieuw reglement voorgeschoteld. Ik heb hier dan ook zwaar protest tegen aangetekend. Spijtig genoeg kreeg ik nauwelijks steun van het personeel en de externe leden. Sommige RVB’ers zitten daar schijnbaar te slapen om hun zitpenningen op te strijken. Kritische vragen komen altijd van dezelfde paar mensen. De rest knikt ja.

Het examenreglement werd dus spijtig genoeg wel behandeld. Studenten krijgen iets meer duidelijkheid en rechten wat natuurlijk positief is. Maar toch denk ik dat er meer uit te halen viel als we dit op voorhand hadden kunnen bestuderen en over kunnen overleggen. Daarom heb ik mij ook onthouden bij de stemming over dit punt.

Een ander belangrijk punt was de goedkeuring van een nieuw “reglement houdende aanstelling van personeel”. Ook hiervoor kregen we het voorbereidende stuk/voorstel pas ter zitting voorgeschoteld. Het was dus onmogelijk om het deftig te bekijken tijdens die korte periode. Wat mij stoorde in dat reglement is de verplichting om je kandidaat te stellen met een aangetekend schrijven. Via brief, email of persoonlijk afgeven is onmogelijk. Als jongere en als ingenieur die alles efficiënt wilt doen kan ik dit echt niet vatten. De xios vindt voor verschillende functies zeer moeilijk personeel. En dan gaan ze mensen nog afschrikken doordat je aangetekend moet solliciteren. Een aangetekende brief kost zo’n 5 euro, maar je moet er ook voor naar de post wat tijd kost en moeilijk is als je reeds een voltijdse job hebt.  Het is ook gewoon ouderwets en overbodig. Ze verdedigen zich met het feit dat ze rechtszekerheid willen voor hunzelf en mogelijke sollicitanten. Vreemd dat ALLE andere aanbieders van hoger onderwijs in Limburg wel sollicitaties via de post aanvaarden: (Op de PHL kan het via mail, post of afgifte; Op de KHLim spreken ze enkel over ‘sturen’, spontane sollicitaties kunnen via mail; De UHasselt laat sollicitanten vrij). Ook voor dit agendapunt heb ik mij onthouden, enerzijds omdat het te laat was, anderzijds omdat ik dat aangetekend schrijven echt belachelijk vind.

Een ander belangrijk punt was de herindeling van de opleidingen op de campus Diepenbeek. Op dit moment is er het departement IWT met de professionele Bacheloropleidingen en academische bachelors en masters en de opleiding informatica (van het departement HWB). Ze willen nu de opleiding informatica toevoegen aan het departement IWT en dan het departement splitsen in twee delen, eentje met alle professionele opleidingen en eentje met alle academische opleidingen (de ingenieurs). Hierover was echter nooit gesproken op de departementsraad, het ‘bestuurs’-orgaan van het departement IWT (en ook op de departementsraad van HWB niet). Dit kan verschillende effecten hebben. Positief is dat er beter rekening kan gehouden worden met de eigenheid van professionele en academische opleidingen. Ik vrees echter dat het moeilijker wordt voor de studenten uit professionele opleidingen om door te stromen naar academische opleidingen na de splitsing. Ook vraag ik mij af hoe het personeelsbeleid er zal uitzien na de splitsing.

In de rondvraag had ik gevraagd in welke mate er nagedacht was om samen te werken met de UHasselt voor de bouwplannen op de campus Hasselt. Tot mijn grote verbazing was dit slechts heel kort een mogelijke denkpiste in het prille begin van de onderhandeling met de stad Hasselt. De UHasselt gaat aan de ene kant van een 3 meter brede straat bouwen, de XIOS wilt aan de andere kant bouwen… Dit leek mij een gemiste kans, hopelijk hebben ze er beter over nagedacht of zie ik het te simpel.

Mijn allerlaatste activiteit in de raad van bestuur was een vraag over de kunstwerken in de XIOS. Er worden regelmatig kunstwerken tentoongesteld in de grote vergaderzaal. Van elke collectie koopt de hogeschool een kunstwerk aan. Ik vroeg mij af met welk budget dit betaald wordt, over welke bedragen het gaat en welk nut dit heeft. Over de grootte van het bedrag heb ik geen antwoord gekregen, het is geld van het PR-budget en het dient voor de ‘uitstraling’. Over schoonheid valt niet te twisten maar echt mooi vind ik die kunstwerken niet. Op mijn opmerking dat ik het jammer vond dat die kunstwerken daar zo verstopt zaten in een zaal waar slechts 3 studenten kwamen kreeg ik een onverwacht heftige reactie van een van de aanwezigen. Hij vertelde dat er ook studenten kwamen voor de visitatiecommissies en ZER-rapporten. Ik heb mijn 3 studenten dan bijgesteld tot 20 of 30 per jaar. Vrij weinig op een studentenaantal van zo’n 3000 studenten. Er zijn echter geen plannen om de kunstwerken tentoon te stellen aan meer studenten. Misschien kan de cultuurcoördinator dat nog eens proberen voor te stellen.

Na afloop kregen David en ik onze naamkaartjes mee als souvenir. Ik heb ook wat overschot van de broodjes meegenomen om uit te delen aan studenten. Vroeger deed ik dat op de A.S.G.-fakbar, nu trok ik naar kot alfabed aangezien dat vol zit met XIOS-studenten. Onderweg was ik ook even gestopt op kot demerend om Griet een broodje te geven maar zij had geen honger.

Na de vergadering kwam nog een van de leden naar mij toe om te zeggen dat ik volledig gelijk had met mijn vraag over de kunstwerken. Jammer dat hij dat niet zei tijdens de discussie…

Een van de leden zei ook dat ze mij zouden missen als ik afgestudeerd was. Dat doet altijd deugd zo’n complimentje. Ik hoop dat ze volgend jaar terug gemotiveerde kritische stuvers vinden. Maar ik denk dat Hannelore, Vanessa en Maarten dat heel goed gaan doen.

4 Reacties to “Laatste vergadering Raad van bestuur XIOS”

  1. hannel said

    Ik weet niet wat de fout juist is, maar er zit een fout in het gedeelte over IWT/HWB. Je hebt ze alleszins ergens omgewisseld want op deze manier klopt de derde zin niet.

  2. Dries Aerts said

    wss is de bedoeling van de zin te zeggen dat informatica bij IWT gevoegd wordt, omdat het nu onder HWB zit

    vermoed ik. ;)

  3. Inderdaad, ik had eerst geschreven dat informatica aan HWB wordt toegevoegd. Een kleine vergissing. Bedankt om erop te wijzen.

  4. stijnbaert said

    Iedereen weet dat je een prima studentenvertegenwoordiger was, iemand die vanuit een positieve drive dingen ten goede heeft proberen in beweging zetten. Je gaat toch meer uitgebreide memoires schrijven?

    Chainsaw.

    S-

Geef een reactie

 
