Fery Vanhemelryck’s blog

Stierenrennen Pamplona

Posted by Fery Vanhemelryck op 6 juli 2008

Vandaag beginnen de stierenrennen in Pamplona. Duizenden mensen die stieren achter zich aan laten lopen door smalle straten. Nadien worden de stieren afgemaakt in de arena, als ze onderweg niet te vaak gevallen zijn. Geregeld geraken er mensen gewond of sterven ze. Wel dat hebben ze volgens mij volledig zelf gezocht. Hoe kan je nu zo gek zijn om zoiets te doen. Dat is verkeerd voor verschillende redenen: Dierenmishandeling, mensenmishandeling, lagere levensverwachting,…

Een tijdje geleden vond ik een zeer toepasselijke cartoon. Een parodie op de motivational posters:

Update: Het is al zover. Eerste dag 9 gewonden, en 1 dode.

2 Reacties to “Stierenrennen Pamplona”

  1. Frank said

    Ook stierengevechten zijn ronduit walgelijk, ik snap niet wat mensen er zo fijn aan vinden. Misschien is het het het jagersinstinct van een mens: hij wil benadrukken dat hij de dieren domineert.

  2. Kim said

    hey Fery.

    Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik zeker helemaal tegen dierenmishandeling ben. Begrijp me dus niet verkeerd, wat er met die stieren gebeurt vind ik ook ronduit verschrikkelijk.
    Maar, na een jaar in Zuid-spanje gewoond te hebben, in een klein dorpje waar tradities nog heel sterk aanwezig waren, en waar ik dus volledig ondergedompeld werd in hun cultuur, moet ik zeggen dat ik het wel kan begrijpen. Voor hun is stierenvechten even gewoon als voor ons de traditionele kalkoen bij Kerst (of wat ze bij jullie ook eten). En, wat veel mensen ook niet weten is dat de manier van stierenvechten heel wat veranderd is de laatste jaren, in het voordeel van de dieren. De paarden bv krijgen nu een beschermend harnas en blinddoek, zodat ze niet meer schrikken van de stieren en de hoerens niet in hun flank krijgen, en ook de stier zelf krijgt veel minder te verduren. Hij sterft nog altijd op het einde, dat is waar, maar het gaat er toch al op vooruit.

    Dus, conclusie: ik vind het nog altijd erg voor de dieren, en als de mensen zelf zo stom zijn om voor hun in te lopen en gewond te raken heb ik er geen medelijden mee, maar ik vind niet dat er overal geroepen moet worden dat ‘het dan maar afgeschaft moet worden’. Ga eens een jaartje of langer in Spanje wonen, en sta open voor hun cultuur, dan zult ge zien dat er veel meer achter zit dan gewoon een hulpeloze stier doden.

    Goed, en nu zal ik waarschijnlijk wel veel kritiek krijgen van anderen :D

    Groetjes, Kim

Geef een reactie

 
