Fery Vanhemelryck’s blog

Hongarije – Reis naar Boedapest

Posted by Fery Vanhemelryck op 31 juli 2008

Ik zal de komende weken/dagen af en toe een berichtje over mijn reis naar Hongarije publiceren. Alles in een keer zou onoverzichtelijk worden. Om te beginnen, de voorbereiding en de reis:

Door het aanhoudende slechte weer in België twee weken geleden liet ik Ellen mij toch overtuigen om op reis te gaan. Ondanks weinig financiële ruimte en een thesis die af moet geraken voor tien augustus. Ik had pas op het laatste nippertje beslist, dus werd het nogal een last minute. De busreis en jeugdherberg in Boedapest hadden we rechtstreeks via internet geboekt. Voor het hotel aan het balatonmeer waren we naar jetair gegaan. Onze eerste keuze was niet bereikbaar tot de dag dat we zouden vertrekken. Spijtig genoeg zat dat hotel vol, maar op een paar uurtjes hadden we dan een ander hotel geboekt.

Nog even boodschappen doen en broodjes klaarmaken en we konden vertrekken naar Luik waar we de bus zouden nemen. Daar begon ons eerste avontuur. We hadden enkel een miniplannetje van eurolines bij. Spijtig genoeg stonden daar te weinig straten op om de opstapplaats te vinden. Bovendien hingen er maar weinig straatnaambordjes op in de buurt van het station. Dus vroegen we de weg aan een Afrikaanse jongeman die ons tegemoetkwam. Mijn frans was nog voldoende goed om de weg te vragen, maar het was blijkbaar een ingewikkelde weg om uit te leggen. Wat hij toen deed vind ik nog steeds fantastisch. Hij wandelde een halve kilometer met ons mee om te zeggen waar we moesten zijn. (In volstrekt de tegengestelde richting dat hij oorspronkelijk aan het wandelen was) Heerlijk die Luikse/Waalse/Afrikaanse gastvrijheid. De man aan het Eurolinesloket was zeer onvriendelijk aan het telefoneren dus dachten we dat we daar minder gastvrijheid mochten verwachten. Maar tegen ons was hij zeer vriendelijk, legde alles uit wat we moesten weten en vertelde dat onze kaartjes in de bus lagen en waar we moesten opstappen. Nadat we de eerste bus zagen stoppen aan de overkant van de straat besloten we om ook daar te gaan wachten op een muurtje. Dat was echter buiten de uitbater van de parkeergarage gerekend die er niet mee kon lachen dat die bus altijd voor zijn deur stopte. Terug met de valiezen en rugzakken naar de overkant van de straat dus.

De bus was iets te laat maar proper en er was veel plaats vrij. Ellen en ik hadden een hele rij voor ons alleen. Zolang het licht was heb ik wat gelezen en Ellen at haar broodjes op, die van mij waren natuurlijk al lang op voor we instapten :-) Onderweg stopten we een paar keer om te eten en plaspauzes te houden.

Eén wegrestaurant/wc-keten vond ik ontzettend cool. Je moest 50 cent betalen om naar de wc te gaan, daarvoor kreeg je ook zeer propere wc’s. Maar het fantastisch coole aspect was dat je een bonnetje kreeg als je inkom betaalde. En met dat bonnetje kreeg je 50 cent korting in de winkel, het wegrestaurant of de aanwezige burgerking. Je krijgt dus propere wc’s met controle dat ze proper blijven en het kost je niets. De winkels en restaurants zijn ook blij want er wordt meer geconsumeerd. Bovendien mocht je zelfs met je rekening teruggaan als je eerst iets had gekocht en nadien naar de wc ging, dan kreeg je gewoon 50 cent cash terug. Het waren toiletten van het bedrijf sanifair, zeker een aanrader als je in Duitsland bent.

Nadien was het slaaptijd. Maar dat viel niet mee in die bus. De zetels waren te hard en konden niet helemaal naar achter. Gelukkig hadden we een volledige rij vrij dus elk twee zitplaatsen. Spijtig genoeg heeft mij dat niet geholpen en ik heb geen oog dichtgedaan. Ondanks mijn humo-badlaken dat ik als dekentje/kussen gebruikte. Volgende keer misschien mijn humo-dekentje meenemen :-) Ellen had wel met tussenposen een beetje kunnen slapen. Mij lukte dat pas na 9u00 in de tweede bus waar ik een uurtje heb geslapen. Ik vraag mij af wat de beste positie is om te slapen. Ik heb zowat alles geprobeerd, behalve in het gangpad liggen. (rechtzitten, tegen het raam leunen, plat liggen op 2 zetels, tegen ellen liggen met de benen aan de andere kant, alleen liggen met de benen aan de andere kant, met/zonder muziek en/of dekentje enz…) Niets hielp, pas na meer dan 24 u wakker zijn kon ik wat slapen.

Gelukkig had ik voldoende boeken bij om de tijd te verdrijven. Bij aankomst in Boedapest had ik de eerste twee boeken uit. Leterme uitgedaagde en Lieven Scheire in zijn element: Fysica. Daarover later meer.

2 Reacties to “Hongarije – Reis naar Boedapest”

  1. Liesbeth said

    Zijt blij dat ge niet zittend moest slapen met een dronken stinkende oude vent naast u ofzo! Niet erg aangenaam, kan ik je wel vertellen :) Hebben ze geen gedubde films gedraaid in de bus? :)

  2. Neen, op de heenweg was er geen film. Op de terugweg kregen we wel “the piano” te zien. Uiteraard gedubd in het Hongaars.

Geef een reactie

 
