Fery Vanhemelryck’s blog

Boedapest dag 2

Posted by Fery Vanhemelryck op 2 augustus 2008

Op de tweede dag besloten we naar het millenniumplein te gaan kijken en ook de Zoo te bezoeken. Als Ellen en ik in een grote stad komen gaan we graag de Zoo bezoeken. Levende dieren zijn meestal interessanter dan stenen gebouwen, musea of pleinen. De zoo van Boedapest was heel mooi. De dieren hadden relatief veel plaats (veel te weinig vergeleken met in de vrije natuur, maar veel meer dan bijvoorbeeld de zoo van Antwerpen) In de zoo van Boedapest kon je dichtbij de dieren komen, je kon kamelen, giraffen, zebra’s en Neushoorns aaien. Het was wel vreemd om zo dicht bij Neushoorns te komen, gelukkig zaten er dikke palen tussen. Het was ook leuk dat je de olifanten zelf kon voederen tegen betaling. (Leuk voor de mensen toch, of het leuk was voor de olifanten weet ik niet) Voor een paar honderd forint kreeg je wat groenten of fruit van een toezichter en daarna kon je onder begeleiding dit in de slurf van de olifant leggen. Er waren ook een paar baby’s die dit mochten/moesten doen van hun ouders. Dat vond ik persoonlijk wat te gevaarlijk om later met mijn kinderen te doen.

Neushoorn, Rechts langs de balken kon je staan en de neushoorn aaien.

Zeer coole beestjes, ik weet niet hoe ze heten.

Kamelen

Het enige nadeel aan de zoo was de cola-automaat. Het geld bleef aan het begin van de automaat vast zitten. Na dit geleerd te hebben van de apen had ik een stokje gebruikt om het geld verder te duwen. Toen kwam het er onderaan uit. Maar niet in het wisselgeldbakje, neen, het geld viel onder de automaat en daar geraakte ik niet met mijn stokje. 200 forint of bijna een euro kwijt en geen drinken…

Millenniumplein

Na een bezoekje aan het millennium-monument ter ere van het duizendjarig bestaan van Hongarije gingen we naar het margaretha-eiland. Dat was zonder twijfel het saaiste stuk van Boedapest dat we bezocht hebben :-) Er was bijna niets te zien, alleen een (vrij lelijk) park, een zwembad, een hotel en wat oude gebouwen. Zeker geen aanrader.

Nadien zijn we in een supermarkt wat middageten gaan kopen en hebben we dat op een bankje opgegeten. Daarna wandelden we wat rond aan de Boeda-kant met mooi uitzicht op het parlement

Fery en Ellen bij het Parlement

We kwamen er ook een Belgische Bieren-cafe tegen. Ik ben een groot liefhebber van Belgisch bier maar op vakantie drink ik liever de lokale dranken dus zijn we daar niet binnen geweest. Belgisch bier kan ik nog heel mijn leven drinken. Het Hongaarse bier was trouwens ook niet slecht.

We gingen nog even de burcht bezoeken waar we ook een prachtig uitzicht hadden. Nadien gingen we langs de achterkant van de burcht naar beneden maar daar was niet zoveel te zien.

Fery in het Paleis

Eén reactie to “Boedapest dag 2”

  1. Wim said

    Heb die dieren ook al eens gezien in zwitserland dacht ik. Kan ook in frankrijk, Italië of Oostenrijk zijn geweest. In ieder geval een of ander land met bergen. Na een beetje opzoekwerk (eigenlijk gewoon “swiss animals” in google ingetikt) denk ik dat het marmotten zijn (de dieren op de 2e foto). Ik dacht eerst aan bevers: een soortgenoot. Maar die zitten vooral bij water.

    Helemaal zeker weet ik het niet, maar dat zal ik nooit zijn tot ik ginder is ben geweest en het heb gevraagd. Het trekt iig hard op een marmot of een bever zonder staart.

Geef een reactie

 
