Fery Vanhemelryck’s blog

Boedapest- Etentje

Posted by Fery Vanhemelryck op 2 augustus 2008

De tweede dag gingen we ’s avonds eten op het mooie Liszt Ferenc Ter. (Ter betekent plein)

Intermezzo: Veel mensen weten dat mijn naam uit het Hongaars komt. Weinigen weten echter dat Fery (of Feri) eigenlijk een soort verkorte versie is van Ferenc. Zoals Jef van Jozef. Ferenc wordt meestal vertaald als Frans.Mijn grootvader heette Ferenc Slézak en vandaar heb ik mijn naam gekregen. In hongarije kwam ik dus ook regelmatig straatnamen tegen met mijn naam of die van mijn broer.

Op het Liszt Ferenc Ter zijn heel veel restaurantjes en cocktailbars en het is er werkelijk supergezellig, vooral ’s avonds. De meeste terrasjes zaten volledig vol maar we vonden toch nog een plaatje in het ‘passion’-restaurant. We bestelden een witte wijn en bekeken de menukaart. Ik koos voor eendenborst met cointrau-saus, appeltjes en kroketten. Ellen bestelde vis met gratin. Na een tijdje te wachten stak er zeer plots een felle wind op. Voordien was het nochtans heel rustig en leek de lucht helder. De wind wakkerde sterk aan en een aantal paniekerige obers begonnen elektrische lampen binnen te zetten en de parasol dicht te doen. Plots begon het ook een beetje te druppelen en de honderden terrasjesbezoekers vluchtten de restaurants binnen. Wij deden dat ook en maar net op tijd. Geen halve minuut nadat we binnen waren was er een wolkbreuk. De regen viel echt met bakken uit de lucht. Enkele dappere obers gingen buiten ondanks de stortregen de tafels afruimen.

Binnen stonden we opeengeperst met een kleine 60 mensen voor 15 zitplaatsen :-) Een kwartiertje later was het gestopt met regenen en konden we gaan zitten. Spijtig genoeg vlak naast de toog, met een microgolf en kassa vlak naast mijn hoofd. Daar was ook duidelijk te zien dat de meeste Hongaren geen deftige tapcursus gevolgd hebben. Halfvolle pinten met veel schuim werden overgegoten, of er werd wat schuim bijgetapt als de kraag niet goed was.  Na veel te lang te wachten ging ik eens vragen of ze nog bezig waren aan ons eten, kort daarna kregen we het dan ook. Echt lekker was het niet, maar door al dat wachten hadden we meer dan honger genoeg :-)

Eén reactie to “Boedapest- Etentje”

  1. Ik zie dat je je daar goed amuseert, doe zo voort zou ik zeggen!

Geef een reactie

 
