Fery Vanhemelryck’s blog

Verbod op kindersurprise

Posted by Fery Vanhemelryck op 7 augustus 2008

Het is weer komkommertijd kindersurprisetijd. In Duitsland willen ze kindersurprises verbieden. Of toch de combinatie met de speeltjes erin. Ik kan me niet herinneren hoe vaak ik zo’n heerlijk kindersurprise-eitje heb opgesmuld, mij voortdurend afvragend wat er in zou zitten. Ik was altijd dolgelukkig als er een autotje, vliegtuigje, bootje of iets anders inzat om zelf te maken. Geweldig. Ik hoop voor vele generaties kinderen dat ze dat nog zullen mogen verkopen. Ik kan me echt het gevaar niet voorstellen. Het omhulsel is te groot om in je mond te steken als kind, alleen de stukjes veroorzaken een potentieel risico. Maar dat risico lijkt mij niet groter dan dat van zoveel andere kleine voorwerpen in huis. Ik wil mijn kinderen alleszins niet opvoeden in een volledig steriele omgeving waar ze onmogelijk een builtje of een geschaafde knie kunnen krijgen.

De commissie Kinderzaken van de Duitse Bondsdag wil chocolade-eieren met surprises erin verbieden. Volgens de politici is de combinatie van voedsel met niet eetbaar speelgoed te gevaarlijk. Dit staat in de nota Veiligheids- en gezondheidsrisico’s voor kinderen in het alledaagse leven, aldus de krant Die Welt vandaag.

Smurfen
Het bedrijf Ferrero, dat jaarlijks miljoenen chocolade-eieren met smurfen en andere verrassingen verkoopt, stelt dat er geen bewijs is voor een verhoogd risico.

Geef een reactie

 
