Fery Vanhemelryck’s blog

Trein dubbel zo duur als auto?

Posted by Fery Vanhemelryck op 19 augustus 2008

Deze morgen viel mijn oog op een artikel van demorgen.be. Een docent autotechnologie beweert dat de trein dubbel zo duur zou zijn als een auto. In het artikel staat weinig informatie over de berekeningsmethode maar ik stel mij er toch wel enkele vragen bij. Als je de berekening maakt voor vier personen in de auto en 4 in de trein zal de trein waarschijnlijk wel wat duurder zijn. Maar hoeveel mensen rijden met 4 personen rond in één auto? Ook de berekende kost van 10000 euro voor 4 personen lijkt mij aan de hoge kant. Dat betekent een gemiddelde jaarkost van het abbonement van 2500 euro. Dat lijken mij zeer verre/dure treinreizen. Een abbonement van Hasselt naar Oostende kost 894€ (Als je het per km berekent kost het idd 2500 euro, maar vanaf 146 km krijg je automatisch korting). Een gezin waarbij de vier leden dagelijks zo ver reizen lijkt mij onbestaande. Logischer lijkt mij iets in de aard van: mama en papa reizen van Hasselt naar Brussel, kinderen gaan met de bus/fiets naar school. Dan kom je uit op ongeveer 3400 € totale abonnementskosten. Nog steeds minder dan de (kleine) autootjes uit het “onderzoek”. Je kan jouw traject hier eenvoudig berekenen.

Ik vraag mij ook af of de milieukosten verrekend zijn. Een trein verbruikt slechts een fractie van de energie per persoon die een auto verbruikt. Bovendien rijden bijna alle Belgische treinen op elektriciteit. Op die manier kan de uitstoot van giftige gassen en fijn stof efficiënter gefilterd worden bij de productie dan mogelijk is in een klein autootje.

Ik blijf voorstander van de trein, voor € 9 heen en terug naar de zee als jongere. Super toch. Bovendien kan je in de trein nog iets nuttig doen. Werken, studeren, lezen…

Het is trouwens zeer leuk voor de karel de grote-Hogeschool dat ze in de volle inschrijvingsperiode met zo’n controversieel onderzoek komen. Daar is volgens mij goed over nagedacht door de pr-dienst van KDG.

Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. “Een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro”, zegt Pecqueur. “Wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.”

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. “Ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.”

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. “Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.” (belga/tdb)

6 Reacties to “Trein dubbel zo duur als auto?”

  1. Wim said

    Is het expres of niet, die fout in de titel (trein dubbel zo duur als SPOOR). Moet spoor niet auto zijn?

  2. Dat was inderdaad een grove fout. Merci om het op te merken.

  3. hannel said

    Autor is anders ook maar een gekke naam voor de auto :-)

  4. […] berichten Trein dubbel zo duur als auto?Donderdag Yevgueni op de kaperconcertenZoekmachine Cuil.comOver mijVerloren bagage op […]

  5. Erik said

    Openbaar is inderdaad veel-te duur, en het duurt mij veel-te lang, en je zit vast aan tijden.
    Voor mij 3 redenen om niet met openbaar vervoer te gaan.

    Voorbeeld:
    Ik rij met de auto in 76 km naar mijn werk en weer terug.
    Ik rij op LPG-G3, die loopt 1 op 11,5, maar laten we 1 op 11 aanhouden:
    76/11 is 6,90 liter voor retourtje naar mijn werk.
    Gasprijs is nu 38,9 cent waar ik tank. Laten we redelijk duur/gemiddeld vorig jaar aanhouden: 47 cent:
    6,90 * 0.47 = €3,24 voor retourtje naar mijn werk zwolle-emmeloord.
    De tijd is ongeveer een half uurtje voor enkele reis.

    Nu het openbaar vervoer: deels trein, deels bus + 10 minuten lopen. Een enkeltje is op zijn kortst 48 minuten, kost qua tijd dus al ruim 15 + 10 min lopen extra.
    Totaal heen en terug dus 50 minuten langer onderweg.
    Nu de kosten:
    – trein zwolle-kampen retour = €4,90.
    – 18 (2*9)strippen bus = €8,76.
    totaal: 8,76 + 4,90 = 13,66 voor retour zwolle-emmeloord.

    13,66 / 3.24 = 4,22 keer zo duur als ik met het openbaar vervoer zou gaan.

    Er zitten iets van 214 werkdagen in een jaar.
    Brandstofkosten = 214*3,24 = 693,36
    Opbaar vervoer: 214*13,66 = 2923,24 euro.

    Stel ik neem belasting en verzekering ook mee (ook-al heb ik die kosten sowieso omdat ik altijd een auto zou houden) :
    200 euro/maand verzekering = 800 per jaar (hoog aangehouden).
    65 belasting * 12 = 780 per jaar.
    totaal: 693,36 + 800 + 780 = 2273,36 euro aan brandstof incl belasting en verzekering + ik kan vertrekken wanneer ik er zin in heb + het is goedkoper + ik zit lekker in m’n eentje in de auto, eigen muziek, geen drukte, geen lawaai.. stel dat er meer met mij mee zouden rijden dan zou het voordeel hard oplopen.

    Groeten,
    Erik

  6. Erik said

    p.s. die 200 euro verzekering is per kwartaal, niet per maand..

Geef een reactie

 
