Fery Vanhemelryck’s blog

Tweede week, en français

Posted by Fery Vanhemelryck op 9 oktober 2008

Morgen zit mijn tweede werkweek erop. Woensdag was mijn eerste echte werkdag. Ik werk samen met mijn coach als enige voor Electrabel  in onze afdeling. De andere mensen werken voor synatom. Om het nog ingewikkelder te maken zit ik in een gebouw dat vooral bevolkt wordt door mensen van tractebel engineering :-)

Maar op zich maakt het weinig uit voor welk deel van GDF-SUEZ ik exact werk. De collega’s van synatom lijken mij allemaal heel leuke mensen. Het Frans spreken is wel wat wennen maar zij doen ook allemaal moeite om Nederlands te spreken als ik iets niet begrijp. Ik heb voorlopig een bureau voor mij alleen, maar over een maand verhuis ik naar een ander kantoor bij iemand die vorig jaar het SUEZ Nuclear trainee programma heeft gevolgd. Dat lijkt me een toffe collega en ze kan ook goed Nederlands. Vandaag heb ik ook de belangrijkste inrichting gedaan van mijn voorlopig kantoor: Foto’s van Ellen op mijn bureau gezet :-)
Ik ben nog op zoek naar wat plantjes en een haakje om een foto van een kerncentrale op te hangen.

Mijn Frans gaat er stilletjes aan op vooruit. Soms is het even zoeken naar de juiste woorden of juiste werkwoordsvorm, maar uiteindelijk weet ik me toch altijd verstaanbaar te maken. Het Frans verstaan en lezen gaat redelijk vlot. Alleen sommige technische termen zijn moeilijk te volgen, en aan het einde van een lange vergadering ging het ook wat minder vlot door de vermoeidheid van constant te concentreren in een andere taal. Ik heb aan mijn Franstalige collega-trainees gevraagd dat ze mijn fouten verbeteren als ik mail of zo. In een redelijk lang mailtje met mijn contactgegevens en uitleg over mijn project had ik maar twee mini-foutjes gemaakt, een verkeerd geslacht gebruikt voor Français en ‘déjà’ gebruikt waar het eigenlijk ‘encore’ moest zijn. Dat valt nog goed mee voor 5 jaar lang nauwelijks Frans gebruikt te hebben.

Ik vind het nu wel jammer dat ik mijn Frans niet beter onderhouden heb. Daarom vind ik het ook goed dat alle XIOS-ingenieurs die na mij afstuderen wel Frans en Engels of Duits krijgen. Nu vloeken ze er misschien op maar ze gaan het nog nodig hebben. Ik moet binnenkort bij Electrabel ook een test doen om het niveau van mijn Frans te testen. Nadien krijg ik dan een aantal lessen aangeboden om mijn Frans te verbeteren. Als ik eens veel tijd heb zal ik eens in het Frans bloggen om te oefenen ;-)

Morgen moet ik een technische test doen over mijn kennis over nucleaire technologie. Normaal zou dat wel moeten meevallen met mijn vooropleiding.

Eén reactie to “Tweede week, en français”

  1. Monsieur De la ciel riche… ;-)
    Allé, vooruit…dat begint wat los te lopen hé.
    Het is leuk om je eerste stappen in de échte wereld te kunnen volgen en ik ben er zeker van dat je binnenkort helemaal geïntegreerd zal zijn. Laat zeker ook weten wanneer je je haakje aangeschaft hebt. Het lijkt mij toch wel essentieel. Tot een volgende dude en de groeten daar in het verre maar prachtige Limburg!

Geef een reactie

 
