Fery Vanhemelryck’s blog

drukke week

Posted by Fery Vanhemelryck op 5 november 2008

Na mijn weekendje Zandvoort wachtte nog een drukke week op mij.
Maandag ging ik na mijn werk onmiddellijk naar de eerste vergadering van Sturax, de studentenraad van de XIOS Hogeschool Limburg. Als oud-voorzitter en mede-oprichter van de studentenraad ben ik de nieuwe mensen wat gaan helpen met opstarten. Het lijkt me een leuke ploeg. Ik heb het volste vertrouwen in mijn opvolgster Griet, die verkozen is tot voorzitter. Mijn zusje is ondervoorzitter geworden, eindelijk treedt ze toch in mijn voetsporen. Nadat ik daar wat uitleg had gegeven over de werking van de verschillende raden ging ik bij A.S.G. een heerlijke spaghetti eten.

Gisteren was mijn les Frans van het werk een beetje uitgelopen, met als resultaat dat ik volop in de avondspits terechtkwam. De mist was ook niet bevorderlijk voor het verloop van het verkeer, dus was ik pas om half acht in Hasselt. Ik ben dan met Griet lekker gaan eten in de sportopolis en heb haar tijdens dat “werkdiner” uitleg gegeven over haar taken als voorzitter en haar rol in de raad van bestuur van de XIOS. Die moeite wil ik graag nog eens doen voor de XIOS-studenten. Maar het is extra leuk als je opvolgster ook nog eens een goede vriendin is.

Na een dik uur uitleg te hebben gegeven ging ik mijn auto thuis zetten en met de fiets naar Diepenbeek voor de A.S.G.-fakbar. Het werd nog een leuke avond met interessante discussies over studentenvertegenwoordiging, politiek en de waarde van een hogeschooldiploma.  Bij het thuiskomen dezemorgen lag al vast dat Obama de nieuwe president van de USA is. Super!

Vandaag en morgen ga ik (nog een laatste keer? ) als studentenvertegenwoordiger de Karel De Grote Hogeschool auditeren. Ik doe mee aan een piloot-studie van de instellingsaudit. Op dit moment wordt elke opleiding apart gevisiteerd en geaccrediteerd. Wij gaan nu onderzoeken of de kwaliteit van de opleidingen kan gewaarborgd worden indien de kwaliteitszorg van een hogeschool op zichzelf zeer goed is. Het idee is om één keer elke opleiding te visiteren, nadien de instelling in haar geheel. Indien de NVAO (het auditpanel) dan vertrouwen heeft in de kwaliteitszorg van die hogeschool of universiteit, worden er minder zware visitaties uitgevoerd voor de opleidingen van die hogeschool. Het is een interessante nieuwe piste, ik heb er nog wat vragen bij of de kwaliteit dan even optimaal gewaarborgd wordt, maar dat zal ik de komende dagen en weken merken. Het zal alleszins heel veel (overbodig) werk, bureaucratie en stress besparen voor de hogescholen/universiteiten.

De audit die ik ga doen is in Antwerpen, ik ga daar dan ook in het crowne plaza hotel blijven vanavond.  Ik weet niet of ik via internet bereikbaar zal zijn.

Geef een reactie

 
