Fery Vanhemelryck’s blog

Twee drukke interessante weken

Posted by Fery Vanhemelryck op 4 december 2008

Na twee drukke weken heb ik eindelijk nog eens een beetje tijd gevonden om mijn blog te updaten

Ik ga een chronologisch overzicht geven van de voorbije twee weken.

Vrijdag 21 november: (Bezoek aan Doel)

Ik mocht een bezoek brengen aan de kerncentrale van Doel. Het was de eerste dag sinds oktober dat ik mijn reserve GSM niet bij had en met mijn pda met camera mocht ik natuurlijk niet binnen J Nadat ik hem in mijn auto had gelegd werd ik zeer vriendelijk ontvangen door de dienst Fuel. Het waren leuke mensen en ondanks dat ze het druk hadden namen ze toch de tijd om mij alles uit te leggen en mij rond te leiden in het reactorgebouw. Het was heel interessant om eens in de praktijk te zien waar ik al veel over had gehoord en gelezen. Het herladen van de splijtstofelementen was leuk om te observeren. Het Cerenkov-effect blijft ook elke keer prachtig! En het is eens te mooier als je weet hoe het ontstaat!

Ik was een beetje verbaasd over de mate van veiligheidsmaatregelen en dubbel/driedubbel/x keer checken of alles correct was. Ook bij handelingen die slechts een relatief laag risico inhouden op problemen is men zeer voorzichtig. Het was een zeer leuk en leerrijk bezoek.

’S Avonds: (A.S.G. Galabal)

’S Avonds was het A.S.G.-galabal. Thuis had ik mij rap gedoucht en geschoren en halvelings aangekleed om op tijd de bus te halen. Het eten was lekker en het gezelschap aan tafel 6 –> 2  (inside joke) was fantastisch. Ook het avondfeest was zeer leuk, met goede muziek, veel ambiance en veel wijn. Tegen een uur of vijf kwam de bus ons terug halen dus gingen we buiten kijken waar hij stond. Maar we zagen iets veel leuker dan een bus naar huis, het had gesneeuwd! En geen klein beetje. Er lag een goede vijf centimeter verse sneeuw. Ideaal voor een sneeuwballengevecht! (foto’s staan op facebook)

De volgende dag stonden we tegen de middag op om naar het verjaardagsfeest van Ellen haar oma te gaan. Vermoeiend, maar Ellen haar schattige baby/kleuternichtjes waren er ook en baby’s zijn cool!

Van maandag 24 tot vrijdag 28 november had ik opleiding over nucleaire veiligheid in Limont.
Nadat we even verschoten waren dat we op een boerderij waren uitgekomen hadden we toch de prachtige voorkant van het hotel gevonden. De dag begon met een paar uur les, een heerlijke lunch die al voorspelde dat we niet zouden vermageren die week. Het was een residentiële training, wat inhoudt dat we daar op hotel bleven overnachten met 13 nucleair trainees. Het was een gezellige bende met trainees van tractebel, fabricom en laborelec. De hotelmanager was een zeer vriendelijke gast die ook goed Nederlands kon. Hij begon zijn uitleg met te zeggen dat het een chique hotel was, en dat zijn bar veel te duur was voor jongen mensen zoals ons. Dus mochten we naar de Delhaize gaan en daar zelf wat bier/wijn kopen voor ’s avonds na het diner. Geweldig toch! Verder had hij speciaal voor ons een pingpongtafel en pooltafel geïnstalleerd.
De opleiding was heel interessant, de lesgevers wisten zeer goed waarover ze spraken. We kregen uitleg over kwaliteit en veiligheidsculturen, de welzijnswet, de werking van een drukwaterreactor, de verschillende veiligheidssystemen (en dat zijn er veel). Elke dag verliep gelijkaardig, les van 8 tot 19u, tussendoor voldoende pauzes, het laatste uur filmpjes kijken over de werking van de reactor en/of veiligheidssystemen. Daarna was het tijd voor aperitief en een heerlijk driegangenmenu. Nadien bleven we nog wat spelletjes spelen en teambuilden.

Vrijdag hadden we examen over alles wat we die week gezien hadden. Ik haalde 18,8 op 20! (En ik had bij geen enkele vraag te weinig veiligheidsvoorzieningen getroffen ;-) )

Vrijdagnamiddag ging ik even actie voeren tegen te dure gopassen aan het station van Hasselt. Daarna was het een blij weerzien met Ellen die ik een week had moeten missen.

Daarna had ik nog een vergadering en de avond eindigde(of de nacht begon) op winterland op het Dusartplein.  We waren met een hele groep studenten en oudstudenten iets gaan drinken. Om twaalf uur moest het spel daar dicht dus verhuisden we naar een ander danscafé. Het was nog een leuke nacht die ik afsloot met een lekkere pita kip in het gildenhuis.

Zondag 30 november: (Frisbee)

Het was de eerste dag van het Belgisch indoor kampioenschap Ultimate frisbee. Nu ik eindelijk mijn rijbewijs heb kon ik ook eens chauffeur spelen. We speelden in Aalter dus dat is wel een eindje. De andere frisbeëers waren mij nog aan het plagen door een parkeerplaats te blokkeren en daarna te applaudisseren toen ik geparkeerd was.

Ik speelde mee bij Diabolic Heaven 3, een ploeg met allemaal mensen die pas dit jaar begonnen zijn. We speelden met twee meer ervaren spelers mee om hen wat te helpen en dingen bij te leren. Volgende speeldag doe ik terug mee met Diabolic Heaven 4, een ervaren ploeg die vooral voor de fun speelt maar met veel goede spelers. We verloren twee van de drie wedstrijden, maar dat deed er niet toe. We waren daar om te leren en we lieten ook/vooral de minder ervaren spelers opstaan en durfden ook onze meisjes (-16) op te zetten tegen mannelijke twintigers. En ze deden dat goed!

Maandag 1 december: (Spanje)

Ik kreeg leuk nieuws op het werk, ik mag volgende week naar Spanje gaan voor een bezoek aan de fabriek die splijtstofelementen produceert. Ik vrees dat het weer daar niet veel beter gaat zijn aangezien het in Noorden is, maar een uitstapje is toch altijd leuk. Bovendien gaat het een zeer leerrijk bezoek zijn. Spijtig genoeg moet ik woensdagnamiddag al terug naar België vertrekken omdat ik donderdag en vrijdag terug opleiding heb waar ik verplicht aanwezig moet zijn. Over (klassieke) veiligheid en milieu, waar we ook een VCA-certificaat voor krijgen.

Dinsdag 2 december: (BUG-day)

Dinsdag was een informatiedag voor de Business unit Generation. Dat is het departement dat zich bezig houdt met de productie van energie (klassieke en nucleaire energiecentrales)
Er waren interessante toespraken van enkele belangrijke mensen, afgewisseld met enkele quizvragen waarmee we geld konden inzamelen voor Energy-assistence. Na een lekkere broodjeslunch hadden we verschillende workshops die we konden volgen om meer gedetailleerde informatie te krijgen over enkele projecten. Ik wilde vooral de uitleg over het nucleair forum horen en dat was zeer interessant. Het was ook leuk om de trainees uit Tihange nog eens terug te zien en nieuwe mensen te leren kennen. Alleen jammer dat het voor mij zo ver rijden was, zeker met dat slecht weer. De terugweg verliep gelukkig wat vlotter.

’S Avonds was het indoorfrisbeetraining, er waren alleen spelers van de eerste en tweede ploeg en Damien en ik van de ‘lagere’ ploeg. Het was leuk om eens op een wat hoger niveau te trainen en te spelen. Ondanks dat ik nog niet de perfecte werptechnieken heb kon ik redelijk goed mee. Mijn conditie en snelheid zijn gelukkig nog in orde. Nadien ging ik nog even een jenevertje drinken op winterland en daarna op tijd slapen om terug te gaan werken.

Woensdag 3 december:

Ik heb nog wat zaken geregeld voor mijn bezoek aan Spanje, vliegreis, slaapplaats nadien, administratie, ziekteverzekering enz.

In de namiddag ging ik met mijn baas mee naar het hoofdkwartier van de BUG in Linkebeek. Ik had niet verwacht dat het in zo’n bosrijke omgeving zou liggen, en de weg erheen duurde langer dan ik verwacht had. Brussel is groter dan ik dacht.

Donderdag 4 december:

Vanavond moet ik spijtig genoeg een frisbeetraining skippen, ik ga naar de viering van tien jaar campus Diepenbeek van de XIOS Hogeschool Limburg. Dan heb ik de mensen daar ook nog eens gezien. Er is ook een interessante lezing over de evolutietheorie die ik zeker niet wil missen. En de receptie nadien is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Vrijdag 5 december:

Na mijn werk ga ik naar de viering van 70 jaar VVS. Nadien ga ik eventueel nog eens kijken op de kersthut of winterland in Hasselt.

Eén reactie to “Twee drukke interessante weken”

  1. hannel said

    Ai verdorie Fery, je had moeten zeggen dat je naar 10 jaar XIOS ging!
    Ik wou me ook inschrijven, maar durfde niet echt zonder bekenden gaan…

    Baby’s zijn leuk, wat is me dat allemaal ;-)

Geef een reactie

 
