Fery Vanhemelryck’s blog

Spanje enz.

Posted by Fery Vanhemelryck op 16 december 2008

Sinds mijn trip naar Spanje heb ik weinig tijd gehad om verder te bloggen. Ellen is nu op de dansles dus heb ik een beetje tijd.

Spanje dag 2:
De tweede dag in Spanje was zeer leerrijk. Ik heb alle installaties bezocht van de fabriek waar ze de splijtstofelementen maken. Het onthaal met lastige administratieve en veiligheids-regels zorgde voor wat vertraging maar de rest van de dag verliep redelijk vlot. We werden er zeer vriendelijk onthaald en ik mocht zoveel domme en kritische vragen stellen als ik wilde. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd. Je kan duizend cursussen volgen maar als je het een keer van dichtbij ziet dan leer je toch veel meer. Tegen 19u zat onze dagtaak erop en keerden we terug naar Salamanca. We hebben bij Casa Paca wat tapas gegeten en een glaasje wijn gedronken. Zoals tijdens heel ons bezoek was de bediening ver van vriendelijk, dat viel me toch wat tegen. Na de tapas gingen we nog even de kathedraal van Salamanca bezichtigen. Als je ooit in Salamanca terechtkomt moet je naast de poort van de kathedraal eens op zoek gaan naar een astronautje. Hoe die daar terecht is gekomen weet ik niet, maar het is wel vreemd, een gebeeldhouwd astronautje in een kerk.

Na de wandeling in de stad keerden we terug naar het restaurant waar we in de vooravond wat tapas hadden gegeten. In een volledig leeg restaurant bleek het moeilijk om een tafel voor twee te vinden :-) Toen we zeiden dat we enkel een hoofdgerecht wilden omdat we al tapas hadden gegeten (in hun eigen restaurant) bekeek de ober ons redelijk boos. Toen mijn collega één ‘groot’ glas wijn vroeg omdat hij geen fles wilde bestellen kreeg hij een cl of twee. Ik bestelde gegrilde zalm. De bovenkant was prachtig gegrild, maar bij nadere inspectie bleek de binnenkant nog gaar. En het was  toch echt geen sushirestaurant. Echt geen aanrader dus.

De tweede dag in Spanje beloofde vermoeiend te worden. ‘S ochtends gingen we terug naar de fabriek. Ik kreeg nog wat extra uitleg en kon de montage van koppen en voeten op een element bijwonen en het laden van een element in een container voor transport. Best wel imposant om te zien. Ik heb ook nog een voorstel gedaan voor een kleine aanpassing van een deel van hun installatie om de kwaliteit van hun producten beter te waarborgen. Ze gaven me hierin gelijk en zagen dit gelukkig als een hulp en niet als een snotneus die wat kritiek komt geven. Ze gingen dit zo spoedig mogelijk aanpassen.

Terugreis
Om 12u was het tijd om naar België te vertrekken. Mijn vlucht ’s avonds was afgelast dus moest ik al vroeg vertrekken. Eerst een half uurtje met de auto naar het station, daar een klein uurtje wachten. Ik dacht dat ik tijd genoeg had om nog iets  te eten, maar de restaurants gingen pas open om 12u30. Er was alleen een kleine fastfoodzaak met kip-gerechten en pizza. Ik vroeg in mijn beste Spaans gecombineerd met de uitbater zijn beste Engels hoe lang het zou duren voor een pizza klaar was. Hij garandeerde mij dat het 8 minuten zou duren. Zoveel tijd had ik nog dus ik bestelde een lekkere pizza met kip. 18 minuten later was mijn pizza klaar. Ik had nog 13 minuten voor mijn trein vertrok. Na snel twee stukken naar binnen gewerkt te hebben vroeg ik naar een doos om de pizza mee te nemen. Na een tijdje begreep hij wat ik vroeg en toen zag ik de stapel dozen staan. Het was sneller geweest als ik er zelf eentje had genomen. Ik was nog op tijd voor de trein en mocht gelukkig mijn pizza meenemen in de trein. In Spanje hebben ze het systeem waarbij je een plaats moet reserveren in de trein. Natuurlijk zat er iemand op mijn plaats maar ertegenover was ook nog plaats. Dus zette ik mij daar. Tot bij een van de volgende haltes iemand opstapte die die plaats had gereserveerd. Nog eens van plaats wisselen want de persoon die mijn plaats had ingepalmd bleef rustig zitten. Op het traject Salamanca-Madrid lag er veel sneeuw langs de weg. Dan had ik dat ook eens meegemaakt, sneeuw in Spanje.

In Madrid moest ik nog een tijdje wachten op het vliegtuig. Ik had te laat gezien dat ik met mijn B-flex+ ticket van Brussels airlines ook in de vip mocht wachten. Ik weet niet precies wat er daar te zien was maar ik had het toch eens graag gezien. De vlucht terug verliep vlot en na de dieven die de zaventemparking uitbaten 49 € te betalen kon ik vertrekken richting Hasselt/Ellen. Om 21u55 was ik thuis, tien uur nadat ik vertrokken was in Juzbado…

Donderdag 11 december (Opleiding VCA, Milieu en ATEX)

Weer vroeg opgestaan om de trein naar Brussel te nemen, met de auto moest ik nog een heel stuk vroeger opstaan dus het viel best mee. Ik was ook moe van de reis naar Spanje dus was ik blij dat ik me niet al te erg moest concentreren in de files. Het was een interessante opleiding over verschillende veiligheidsaspecten, milieu en explosieve atmosferen. Na de les ging ik even in Brussel shoppen om kerstcadeau’s te zoeken maar ik vond niets. ‘S avonds was het een after work evenement voor nieuwe werknemers van de Suez-groep. Het was een gezellige avond die startte op de grote markt die prachtig verlicht was door Electrabel, met een tocht langs de verschillende kerstmarkten en die eindigde in het deliriumcafé waar suez iedereen trakteerde op twee consumpties.

Vrijdag 12 december

Vrijdag hadden we nog een laatste deel van de opleiding VCA en de opleidingen over milieu en explosieve atmosferen met aansluitend een examen. Het is vlot gegaan, op de examens milieu en Atex haalde ik de maximumscore en op het examen VCA ruim voldoende om mijn certificaat te halen. Na nog een lekkere smoothie te drinken in het centraal station nam ik de trein naar huis. ‘S avonds ging ik nog gezellig iets drinken op winterland met vrienden en zorgde ervoor dat het niet te laat werd.

Zaterdag 13 december (Op zoek naar kerstcadeautjes)

Met Ellen gaan shoppen in Hasselt zonder veel succes. Toen ik nog studeerde ging ik heel graag (kerst)shoppen. Nu ik werk en wel geld maar minder tijd heb lukt dat veel minder goed. Maar ik heb nog even tijd. ‘S avonds was ik BOB om naar het verjaardagsfeest van een collega van Ellen te rijden in Sittard. Het was een leuke avond en we hebben nog een interessant concept ontdekt. Als je daar chinees bestelt krijg je een metalen toestel met warm water en verschillende bakjes met eten in. Zo blijft je eten zeker warm. Zoals bij elke chinees was er weer veel te veel eten :-)

Zondag  14 december

Ik ging ’s middags bij Ellen thuis eten, een goede 5 km van bij ons thuis. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn bedrijfswagen zo weinig mogelijk wil gebruiken, samen voor minder CO2 + Samen tegen het bierbuikje van Fery ;-)
Dus besloot ik om mijn skeelers nog eens te nemen en zo naar Ellen te gaan. Het ging nog vlotjes, behalve het gladde stuk op de brug.

Woensdag 17 december

Morgen krijg ik mijn nieuwe bedrijfswagen, een peugeot 308 SW. Het break-model van de auto die ik nu al heb. Ik hoop dat hij even goed meevalt als de 308 die ik nu heb. En dat ik niets in de auto heb laten liggen, en vooral dat ik bij de inspectie geen krassen heb gemist die ze nu wel zouden vinden. Normaal heb ik zelf nog nergens tegen gezeten!

Vrijdag 19 december
Vrijdag ga ik nog eens naar een studentenfuif! De christmas TD van hermes. Ik ben er al een tijdje naar aan het uitkijken om nog eens naar een studentenfuif te gaan dus ik hoop dat het goed wordt. Soms mis ik het studentenleven toch nog een klein beetje :-)

Zaterdag 20 december

Zaterdag ga ik met Ellen naar Clouseau in het sportpaleis. Het is de derde keer dat we naar clouseau gaan en de vorige keren was het altijd fantastisch. Ik ben vooral fan van het oudere werk van clouseau maar de nieuwere liedjes kunnen mij ook wel bekoren.

Zondag 21 december

Zondag is de tweede dag van het BUIC, het Belgian Ultimate Indoor Championship. Ik zal dus weer een hele dag aan het frisbeëen zijn in La hulpe, onder Brussel.

Geef een reactie

 
