Fery Vanhemelryck’s blog

Bloedgeven

Posted by Fery Vanhemelryck op 16 januari 2009

Daarnet ben ik gaan bloedgeven in het stadhuis in Hasselt. Er waren veel Hasselaren die andere mensen wilden helpen met hun bloed. Vooral veel ouderen en vrouwen, maar gelukkig ook een paar jonge mensen die op vrijdagavond graag andere mensen wilden helpen ipv op café te hangen. Alhoewel ik natuurlijk niets heb tegen op café hangen ;-)

Ik vind het belangrijk om mensen te helpen door bloed te geven. Daarom help ik het rode kruis hier graag mee. Wat ik wel zeer jammer vind, zijn hun te strenge regels om het bloed te beveiligen. Vooral dan de regel dat een man die seks heeft gehad met een andere man geen bloed mag geven. Alsof er geen monogame stabiele homo-koppels bestaan die geen verhoogd risico hebben op aids. In België haal je ook maar weinig voordeel uit bloedgeven, dus zie ik zelfs geen reden waarom mensen met verhoogd risico bloed zouden willen geven. Als er nu een geëngageerde homoseksuele man graag wilt bloedgeven mag hij dit absoluut niet van het rode kruis. Terwijl bloed tegenwoordig perfect getest kan worden… Verder vind ik het jammer dat het rode kruis daar zo koeltjes over doet in hun folder. Ze zouden op zijn minst mogen zeggen dat ze wel graag homoseksuelen hebben als collega’s, vrijwilligers enz.

Op facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=42905999006

Geef een reactie

 
