Fery Vanhemelryck’s blog

Die ochtend in de kettingbotsing

Posted by Fery Vanhemelryck op 9 februari 2009

Vorige week woensdag had ik een auto-ongeluk terwijl ik naar mijn werk reed. Zoals gewoonlijk was er weer een harmonica-file in Aarschot. We waren net vertrokken uit stilstand en het leek of we vlot konden doorrijden. Iedereen versnelde dus. Tot plots iemand vooraan alles dichtgooide. Toen ik zag dat de auto voor mij fel aan het remmen was ging ik ook vol op de rem staan. Doordat het heel hard geregend had was onze remafstand een heel stuk groter.

De auto voor mij was tot stilstand gekomen tegen de auto voor hem. Ik stond met mijn voet vol op mijn rem en zag in de laatste meters dat ik er niet zou geraken en schoof tegen de auto voor mij. Van de klap viel mijn bril op de grond en was ik even versuft. Plots voelde ik nog een klap en was er nog een auto achteraan tegen mij gereden. Waarna er nog een tweede volgde. Daar stonden we dan mooi met vijf auto’s op het linkerbaanvak van de E314, ter hoogte van kilometerpaal 70,8. Niemand was gewond, alleen ik had wat pijn aan mijn rug en nek.

De schade aan de auto’s viel ook relatief goed mee. Alleen mijn mooie peugeot was zwaar geraakt. De “auto” voor mij was eigenlijk een busje, met een trekhaak! Door het verschil in gewicht zal mijn auto de grootste klap hebben opgevangen, en een trekhaak geeft niet zo goed mee als een bumper. Er lagen stukken van mijn grill op de auto voor mij, mijn auto maakte veel lawaai en er ontsnapte stoom van de radiator.

Ik verwittigde de politie via het nummer 112 en kreeg daar te horen dat je naar 101 moet bellen indien er geen gewonden zijn. Ik dacht dat 100 en 101 waren afgeschaft maar ik was blijkbaar mis. Daarna verwittigde ik de leasingmaatschappij die mij heel vriendelijk hielpen en een takelwagen bestelden. Want het was duidelijk dat ik niet meer in Brussel kon geraken. We dachten dat we de auto’s niet mochten verplaatsen tot de politie kwam, maar dat bleek niet te kloppen. Als je op voorhand foto’s maakt of met krijt de locatie van de auto’s afbakent is het beter dat je de auto’s verplaatst naar de pechstrook zodat de rest van het verkeer vlot door kan.

Doordat we verschoten waren van de botsing had niemand eraan gedacht om zijn fluo vestje aan te doen. Ik had dit nochtans speciaal vooraan in mijn auto gelegd omdat ik wist dat je het onmiddellijk moet aandoen als je auto in panne staat. Maar op zo’n momenten denk je daar niet aan.
De vrouw die achteraan tegen mij was gereden had geen vestje bij, maar gelukkig had ik er twee. Eentje van peugeot en eentje van het studiecentrum voor kernenergie.

Tijdens het wachten op de takelwagen en de politie leerden de 5 botsers elkaar wat beter kennen. De jongedame die vooraan in de botsing stond had dubbele pech, zij was onderweg naar een sollicitatie. De man in het busje waar ik tegen was gereden was een African-american uit The sunshine state (Florida) die op de luchtmachtbasis van Kleine Brogel werkt. Hij doet daar iets met de onbestaande kernwapens van Amerika. Hij was onderweg naar zaventem om een of andere hoge piet op te halen. De vrouw die tegen mij was gereden werkte bij VAB en was net op zoek naar een nieuwe wagen. Helemaal achteraan was een student die onderweg was naar de hogeschool/unief. Spijtig genoeg bleek zijn radiator ook geraakt en moest hij die eerst laten controleren op de parking van de Esso.

Toen de politie eindelijk gearriveerd was begonnen we met het invullen van de Europese aanrijdingsformulieren. Eentje per botsing, dus ik moest er eentje invullen voor de wagen voor mij, en eentje voor die achter mij. Naar mijn bescheiden mening staan die dingen nog niet volledig op punt. Er is te weinig ruimte om alles in te vullen, niet alles is duidelijk omschreven, er is geen handleiding bij… Gelukkig had de vrouw achter mij al vaker zo’n formulier ingevuld en was de politie, onze vriend, aanwezig om ons te helpen. Ook al vulden zij ook enkele gegevens op de verkeerde plaats in…

De achterkant van het aanrijdingsformulier die je thuis moet invullen is zo mogelijk nog onduidelijker.
Wat moet je bijvoorbeeld invullen op de vraag “Bezit u nog een aanrijdingsformulier”? Bedoelen ze daarmee of je nog een ingevuld formulier hebt van een botsing met een ander voertuig? Of bedoelen ze daarmee de vraag of je nog een blanco formulier hebt voor als je nog eens botst? Ik gok op het eerste maar met juristen/verzekeraars weet je nooit.

De reddende engel van de takeldienst van VAB was een heel vriendelijke jongeman. Hij hielp me met mijn papierwerk, gaf me de goede raad om toch maar eens op controle te gaan bij een dokter omdat ik een schok in mijn rug had gehad en ging mijn auto al opladen terwijl ik bezig was met de papieren. Nadien bracht hij me naar een loods van VAB waar ik een vervangwagen zou krijgen. Hij vroeg of het een probleem was dat het een automaat was. Ik had nog nooit met een automaat gereden maar ik wou dat heel graag eens doen. Dus zei ik dat dat prima was als hij het zou uitleggen.

Ik kreeg een gloednieuwe volkswagen polo met 40 km op de teller als vervangwagen. Rijden met een automaat is hemels. Het is veel intuïtiever dan dat gedoe met een koppelingspedaal en een versnellingspook. Gewoon kiezen of je vooruit of achteruit wilt en remmen of gas geven. Een kind kan de was doen. Mij lijkt een automaat ook veel veiliger, zeker voor onervaren bestuurders. Je kan je aandacht veel meer op de weg en andere auto’s houden. Als de technologie bestaat lijkt het mij als ingenieur ook absurd dat je nog zo’n manuele handelingen moet doen om met de auto te rijden. Zeker in de file is een automaat superhandig.

Voor de rest ben ik niet echt overtuigd van de kwaliteiten van mijn vervangwagen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dolgelukkig dat ik nog steeds mobiel kan zijn. Het zijn gewoon wat kleine dingetjes die stukken beter waren in mijn peugeot 308 sw. (Maar we zijn dan ook verwend bij Electrabel) Zo heb je bijvoorbeeld een veel kleinere kijkhoek in de spiegels. Zie je achteraan veel minder door de achteruit. Zijn er geen automatische ruitenwissers en lichten (wat inderdaad een extra optie is op een auto, maar vervelend als je daarvoor nooit manueel je lichten moest aandoen)
Het handschoenenkastje is te klein om de handleiding van de auto in op te bergen!!! Maar dat wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd door vele handige opbergvakjes verspreid over het dashboard en onder de zetels. Buiten de automaat is er nog een reden waarom ik toch wel wat van mijn tijdelijke autootje hou. Er is een onvoorstelbaar handige uitklapbare drankhouder, eentje die je op maat kan aanpassen! Dat terwijl ik het in mijn peugeot moest doen met twee ronde gaten, waarbij een flesje of blikje bij het minste manoeuvre omviel.

Ik zal mijn vervangwagen waarschijnlijk nog een tijdje moeten houden want in de garage waren ze nog niet begonnen omdat de verzekeringsadministratiemolen nog niet ver genoeg gevorderd was.

Tips voor bij een ongeluk:

• Vermijd te allen tijde een ongeluk, rij niet te snel en hou voldoende afstand, zeker bij nat/glad wegdek.
• Doe je fluo-vestje aan en probeer de weg (veilig) vrij te maken na de nodige vaststelling gedaan te hebben, best met bewijsmateriaal en/of onafhankelijke getuigen.
• Bekijk op voorhand al eens je verzekeringspapieren en het aanrijdingsformulier. Zorg dat je alles terugvind en weet hoe het werkt. Als je net een ongeval hebt gehad bestaat het risico dat je fouten maakt. (Verzekeringsmaatschappijen zullen het kleinste foutje aangrijpen om zo weinig mogelijk uit te betalen)
• Bij gewonden bel 112, zonder gewonden bel 101 (of regel het in der minne)
• Zorg dat er niet teveel losse zaken in je auto liggen, en zeker geen harde of scherpe.
• “Gordel aan of je vliegt uit mijn auto”

Gordel aan of je vliegt uit mijn auto

Hopelijk blijven jullie allemaal gespaard van een ongeluk, maar wees toch voorzichtig.

2 Reacties to “Die ochtend in de kettingbotsing”

  1. Senne said

    Door u heb ik woensdag in de file naar Brussel gestaan :-).

  2. Jan Fabry said

    Ah, nog iemand die overtuigd is van de voordelen van de automaat! Ik had er ook altijd discussies over met mijn rij-instructeur: hij wou over alles controle hebben, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de (Duitse) ingenieurs het een stuk beter weten dan mij. Als ik een auto koop, zal het bijna zeker een automaat zijn.

    Iemand heeft me onlangs verteld dat je pas na je eerste ongeval echt goed uitkijkt in het verkeer (en veel meer ziet). Bij jou was het een “onnozele” kop-staart aanrijding, dus ik weet niet of dat voor jou ook het geval is?

    En als je twijfelt over je verzekeringspapieren: je kan ze altijd bellen hé. Geen reden om meteen ongerust te worden dat ze je voor een spelfout niets gaan terugbetalen…

Geef een reactie

 
