Fery Vanhemelryck’s blog

aantal wegwerpzakjes is met 80 procent verminderd

Posted by Fery Vanhemelryck op 10 maart 2009

di 10/03/09 15:20 – Steeds minder mensen gebruiken wegwerpzakjes als ze boodschappen gaan doen. Fedis, de Belgische distributeurs, wil de verspilling tegengaan en spreekt van een succes.

Al sinds 2004 organiseert Fedis initiatieven om het gebruik van de herbruikbare tas en andere alternatieven aan te moedigen. Toch bleven veel mensen gebruikmaken van de eenmalige tasjes.

Daarop ging de sector over tot meer drastische maatregelen. Wegwerpzakjes werden betalend, of alleen nog op vraag verkrijgbaar.

Sindsdien is het aantal alternatieven exponentieel gegroeid. Er bestaan herbruikbare tassen in allerlei materialen, maar ook composteerbare tasjes, plooiboxen en isothermische boxen.

Het aantal wegwerpzakjes is dan ook al met 80 procent verminderd. Daarmee is sinds 2003 4.663 ton plastic uitgespaard.

3 Reacties to “aantal wegwerpzakjes is met 80 procent verminderd”

  1. Hannelore said

    In Spanje smijten ze echt met die zakjes!
    Zelfs toen we ze in België hadden, gebruikten we er een heel pak minder als wat je hier elke keer weer mee krijgt…
    Wij houden ze bij voor het vuilnis in te stoppen, maar hebben er nu al genoeg gespaard voor een heel jaar overleven in Vigo denk ik zo!

    Ik ben persoonlijk dan ook pro de herbruikbare tas, alleen wordt het eens tijd dat ik deze niet elke keer weer vergeet ;-)

  2. David said

    En bij ING hebben we een prachtige shopping bag :-)
    Den deze doet er altijd zijn inkopen mee :-)

  3. tsss David, zomaar sluikreclame maken op mijn blog!

    @ Hannelore, ik heb dat probleem ook. Ik heb er ondertussen ook een 8-tal verzameld op mijn kamer, maar zo gauw ik mijn auto terug heb zwier ik ze terug daarin.

Geef een reactie

 
