Fery Vanhemelryck’s blog

Weekend Berlijn

Posted by Fery Vanhemelryck op 15 maart 2009

Ik heb nog niet de tijd gevonden om een deftig reisverslag te schrijven over Berlijn. Ellen is op klarinet-weekend dus heb ik wat tijd op overschot om mijn blog bij te werken.

Vrijdag 20 februari vertrokken we in Leuven met een bus van Eurolines. We hadden de pech dat er niet veel plaatsen vrij waren en dat we zelfs niet naast elkaar konden zitten. Gelukkig was mijn Roemeense buurman in de bus zo vriendelijk om zijn plaats af te staan aan Ellen. Iets minder vriendelijk was de man schuin tegenover ons die besloot om een keffend hondje in zijn ‘handtas’ mee te nemen. Gelukkig viel het nog redelijk mee en kefte hij niet overdreven veel. Ik vermoed dat we op de busrit van tien uur zo’n 2 à 3 uur hebben kunnen slapen. Ondanks mijn fantastische humo-dekentje vond ik mijn draai niet.

Rond 6u50 kwamen we aan in Berlijn, in de sneeuw. Ondanks de kou gaf dat een heel mooie sfeer. Nadat Ellen ontbeten had (mijn boterhammen waren al op in de bus), gingen we op zoek naar een metrohalte. Die leek snel gevonden te zijn maar uiteindelijk bleek dat we wel in een ondergronds metro-complex waren bij het internationaal congrescentrum, maar dat we voor een of andere reden niet op de perrons geraakten. Dus moesten terug naar buiten en hebben we de volgende metro gezocht.

congrescentrum

In hotel Otto werden we vriendelijk onthaald in het Engels. We konden nog niet in de kamer dus lieten we onze bagage achter, na eerst wat extra warme kleren aan te doen. We kregen een behoorlijke toeristische uitleg van de hotelmedewerker. We besloten om te beginnen met een bezoek aan checkpoint Charlie en omgeving en rond de middag naar de winkelstraten te gaan. Vlakbij Checkpoint Charlie was een starbucks waar we wat konden opwarmen en tijdens het genieten van een heerlijke koffie de rest van de dag konden uitstippelen.

Fery bij Starbucks

Bij checkpoint Charlie vond je ook een tiental meter plakkaten met uitleg over de bouw van de muur en de koude oorlog. Zeker de moeite om (gratis) iets bij te leren over de muur. Een tiental meter voorbij checkpoint Charlie kwamen we plots uit op een bekend logo. We waren toevallig uitgekomen op de hoofdzetel van GDF Suez in Berlijn :-)
Misschien ga ik daar nog wel ooit werken…

Fery bij GDF SUEZ Berlijn

’s middags gingen we naar de Kurfürstendamm (winkelstraat) bij de Gedächtniskirche, een monument voor de vrede. Eerst liepen we wat rond in het Europacentrum waar we een leuke gadget-winkel ontdekten. Iets in de aard van Goodies & Gadgets of de fotokado. Daarna trokken we naar de KaDeWE, kaufhaus des Westens. Een warenhuis in de aard van Harrods in Londen, maar nog groter! Een zeer leuke winkel maar behoorlijk duur. In het begin vond ik het vreemd en dictatoriaal dat je binnen geen foto’s mocht maken. Tot we een paar toeristen tegenkwamen die dit verbod aan hun laars lapten. Het was behoorlijk vervelend dat mensen continu aan het flitsen waren als je rustig wat wilt rondkijken.

Gedächtniskirche

’s avonds wilden we naar de fernsehturm gaan om te genieten van het uitzicht op het nachtelijke berlijn.  Het is de tweede hoogste toren van Europa en staat midden in het centrum, dus het uitzicht is spectaculair. Spijtig genoeg was er zoveel mist dat je van de voet van de toren maar nipt de bovenkant kon zien. De mensen van de balie waren wel zo vriendelijk om ons niet af te zetten door ons toch inkom te laten betalen en vertelden duidelijk dat het geen zin had om naar boven te gaan.

fernsehturm

Ons oorspronkelijke hotel was volgeboekt, dus mochten we zonder extra kosten één nacht in Hotel Gates verblijven dat vlak naast ons hotel lag. Dit kwam mooi uit want Hotel gates was een stuk luxuezer.  Het was een grote kamer met zetels, grote flatscreen, pc met gratis internet, een echt tweepersoonsbed, gratis fietsenverhuur, een prachtige badkamer. Echt een meevaller dus. Een leuk extra aan de badkamer was dat je een hittelamp had. Een beetje zoals voor kuikentjes. Heel leuk als je het wat te koud hebt en het lijkt me energie-efficienter dan je badkamer continu heet stoken.

Hotelkamer Hotel Gates

Na een verkwikkende nachtrust en een heerlijk fruhstuck bezochten we de muur, het holocaustmonument, de reichstag, de brandeburger tor

Ellen bij de Reichstag

Spijtig genoeg was de mooie sneeuw van gisteren verandert in regen en vuile sneeuwresten. Daardoor had het bezoek wel een authentiek DDR-gevoel. In de namiddag besloten we dan ook het DDR-museum te bezoeken. Dat was warm, overdekt en leerrijk. Het enige nadeel was dat wij niet de enige waren die het DDR-museum wilden bezoeken, het was dus aanschuiven aan de kassa en binnen zat het stampvol.

Foto van Ellen in West-berlijn vanuit Oost-Berlijn

’s avonds gingen we eten in een gezellig restaurant met zicht op de Gedächtniskirche en de Breitscheidplatz.

Uitzicht restaurant

Daarna gingen we nog een cocktail drinken in een restaurant/cocktailbar met all-night happy hour en een immense drankvoorraad.

Ellen met heerlijke cocktail

Maandagochtend was het tijd om in te pakken en nog eens te genieten van een heerlijk frühstück. De tweede hotelkamer was minder luxeus maar met een goede prijskwaliteitsverhoging. Zo was de televisie die we niet gebruiken hier een heel stuk kleiner, in de badkamer was geen hittelamp, maar ze was wel in orde en proper.

Op het programma stond eerst een bezoek aan de dierentuin (lees Knut ). De Berlijnse zoo is prachtig en het geeft een speciale charme om Afrikaanse dieren in de sneeuw te zien. Voor we Knut gingen zoeken kwamen we eerst heel wat andere leuke dieren tegen.

Baby-nijlpaard

Pinguins in de sneeuw

Kangaroo in de sneeuw

Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken

Last but not least: Knut

Na ons bezoek aan de dierentuin gingen we iets eten in de Kurfürstendamm bij Schlemmermeyer. Een traiteur/snackbar met authentieke Duitse/Berlijnse gerechten. Ik koos voor een gepaneerde kipfilet, een kartoffelenkuche en een berliner boulette. Heerlijk!

Na een kort bezoekje aan een lelijk paleis was het tijd om terug naar België te vertrekken. Na weer een slapeloze nacht in een te kleine bus kwamen we rond tien uur aan in Hasselt.

Alle foto’s kan je hier bewonderen: http://picasaweb.google.com/Fery.Vanhemelryck/BerlijnFebruari2009?authkey=Gv1sRgCLjszcbP5c3KvQE#

2 Reacties to “Weekend Berlijn”

1. Thierry said

das wel opmerkelijk… ik ben ook tijdens dat weekend in Berlijn geweest… ben weliswaar wa langer gebleve (van donderdag tot woensdag)…
    niet alleen voor de klassieke dingen “overdag”, maar des te meer voor diverse en aantrekkelijke nachtleven…
    ma goed, kweet nie as ge da bijgewoond hebt (zie het alleszins nie in uw verslag) de kosteloze rondleidingen door “Europe New Tours” die elke dag aan pariser platz en zoologischer garten vertrokke…
    echt wel de moeite!
    ze vinde trouwens nie enkel plaats in berlijn, maar ook in tal van andere europese steden, dus as ge nog es een city-trip doet….

2. We hadden daar een brochure van gezien maar dat was de derde dag dus toen hadden we bijna alles gezien. Het is wel een fantastisch initiatief.