Fery Vanhemelryck’s blog

Waarom ik een stuk of 7 rode polo’s heb :-)

Posted by Fery Vanhemelryck op 4 september 2009

Rood is een krachtige kleur: de kleur van de liefde en de passie, maar ook van het gevaar, agressie en waarschuwing. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat rood dragen tijdens een sportwedstrijd je een voordeel biedt, terwijl het bij een intelligentietest net een nadeel is. Vrouwen in rood ondergoed zouden seks willen, mannen verkiezen vrouwen in een rode jurk en rode schoenen met hoge hakken zijn het ultieme sexy kledingstuk. Wat is dat toch met het kleur rood? Scheidsrechters Vorig jaar bleek uit Duits onderzoek dat zelfs ervaren scheidsrechters zich laten vangen door de kleuren. Gemiddeld kreeg een ploeg 13 procent meer punten als ze rood droegen dan als ze blauw droegen. “Als een ploeg zwak is en de andere sterk, dan gaan kleuren niets uitmaken. Maar als ze alletwee aan elkaar gewaagd zijn, dan kan een bepaalde kleur een voordeel zijn voor de andere.” Keepers Ook keepers ondergaan de kleuren van hun tegenstander: ze krijgen meer zelfvertrouwen in hun vaardigheden om de bal te pakken als er iemand in een wit t-shirt voor hen staat, dan als er iemand in het rood voor hun neus komt. Vechtsporten Hetzelfde geldt voor worstelaars en andere vechtsporten. Wie in het rood vecht, wint gemiddeld 55 procent van de wedstrijden. Bij heel symmetrische gevechten, loopt dat op tot 62 procent. Gezien de kleuren door toeval aan de partijen warden toebedeeld zou dat eigenlijk rond de 50 procent moeten draaien. Dit betekent dat de kleur uiteindelijk de balans doet overslaan. Negatieve invloed Rood heeft ook een invloed op de intellectuele capaciteiten van een persoon, en merkwaardig genoeg in negatieve zin. Wie een rood nummer heeft, scoorde lager op IQ-tests dan wie een zwart nummer had. Wie ene rode folder kreeg, koos ook voor gemakkelijkere tests. Voorkeur Rood werkt dus ook intimiderend en kan verlegenheid opwekken. Waarom een kleur zo’n krachtige invloed heeft, is nog niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de aangeboren voorkeur voor het kleur rood en de goede zichtbaarheid ervan. Maar uit visuele testen bij rode ploegen en hun passen naar elkaar blijkt dat zichtbaarheid geen echt effect heeft. Associaties De verklaring is waarschijnlijk eerder te zoeken in de krachtige associaties met het kleur rood, zoals vurig, krachtig, passioneel, agressie, gevaar en dominantie. Iemand kan kracht en zelfvertrouwen putten uit het dragen van rood, en daardoor een match winnen. Ook is ‘rood’ een opvallend en dus gemakkelijk te zien kleur. Vogelexperiment Dat bleek ook bij een experiment met een soort vogels, waarbij de roodkopjes de zwartkopjes schenen te domineren. Om uit te zoeken of dit een aangeboren of aangeleerd effect is, werden verschillende vogels gekweekt, die op een verschillende manier werden opgevoed (in familie of in isolatie). De kopjes van de vogels werden daarna rood, zwart en blauw geverfd. De roodkopjes wonnen zonder uitzondering, of ze nu rood waren van zichzelf of door de verf. De reden hiervoor is dat de andere vogels, die uitkwamen tegen een roodkopje, vaak de moed niet hadden een zwaar gevecht aan te gaan. Ook de vogels die nog nooit een roodkopje hadden gezien, reageerden op deze manier. Uit een nader onderzoek bleek dat vogels die tegenover een roodkopje stonden 58 procent meer stresshormoon maakten dan wanneer ze tegenover een blauw- of zwartkopje stonden. Dat betekent dat de angst voor rood is aangeboren. Sexy vrouwen Maar waarom vinden mannen vrouwen in het rood dan niet als bedreigend, maar als sexy en begeerlijk? “De betekenis van rood is duidelijk afhankelijk van de context. Als je iets moet bereiken, duidt het op gevaar en vermijdingsgedrag. In romantische situaties, rood duidt op seksuele beschikbaarheid. Verder onderzoek Het is duidelijk dat rood je denken en handelen kan beïnvloeden. In welke mate dat ook geldt voor andere kleuren in verschillende situatie wordt nu onderzocht. “Kleuren dienen als subtiele waarschuwing en hebben een directe invloed op onze motivatie, gedrag en bewustzijn. Het is bijna choquerend dat we ons niet meer bewust zijn van de invloed van de kleuren.” (edp)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: