Fery Vanhemelryck’s blog

Nu België nog

Posted by Fery Vanhemelryck op 3 december 2009

Zweden gaat het verbod op bloedgiften van homoseksuelen op 1 maart 2010 opheffen. Voorwaarde is wel dat de bloeddonor het voorafgaande jaar geen seksueel contact had met een andere man. Dat laten de gezondheidsdiensten weten.
 
Alle potentiële donoren moeten een gedetailleerde vragenlijst invullen over hun gezondheidstoestand en hun seksuele contacten vooraleer ze goedgekeurd kunnen worden. Alle stalen worden vervolgens getest.
Verscheidene andere Europese landen hadden het verbod al eerder opgeheven. (belga/adb)

Ik begrijp niet dat dit in België nog steeds verboden is. Elke keer als ik ga bloedgeven word ik slecht gezind van de vragenlijst. ‘Heeft u het afgelopen jaar seksueel contact gehad met een man?’. Neen, ik hou heel veel van Ellen. Maar er bestaan toch ook monogame homo’s…  Bovendien voel ik me niet zo veilig meer om bloed te ontvangen. Het bloed wordt toch altijd getest, hoop ik? Dan is er toch geen probleem om bloed dat meer risico heeft om besmet te zijn te doneren?

Voor mij mogen ze die vraag vervangen door: Heeft u het afgelopen jaar onbeschermd seksueel contact gehad met iemand anders dan uw vaste partner, of is de kans reeël dat uw partner onbeschermd seksueel contact heeft gehad.

iedereen gelukkig, veilig en geëngageerde holebi’s mogen bloed geven…

Geef een reactie

 
