Fery Vanhemelryck’s blog

JMDD over ecologie

Posted by Fery Vanhemelryck op 11 december 2009

 Jean-marie van DekDeLijster mocht vandaag zijn mening over het milieu spuien in de standaard.
Zoals te verwachten was kwam er niet veel zinnig uit.

Enkele quotes:

“Ik gebruik een dieselauto met een katalysator. Oké, het is wel een zwaar model, maar hij verbruikt maar acht liter. Een tijd geleden heb ik trouwens de test gedaan om te zien hoe ecologisch mijn rijstijl is. Helemaal niet, bleek. En ik ga dat ook niet veranderen.”

Acht liter is naar mijn mening enorm veel. Ik vind dat mijn peugeot met 5,4 liter al te veel verbruikt. Ik hoop deze dan ook zo snel mogelijk om te wisselen voor een zuiniger exemplaar. JMD is ‘fier’ dat hij een katalysator heeft, dat terwijl die dingen al verplicht zijn sinds 1997.

Populisme ten top, klagen over het weer:

De kleinzoon van Jean-marie had op school geleerd om de kraan dicht te draaien tijdens het tandenpoetsen. Logisch, als je de voorgeschreven twee minuten poetst. Jean-Marie vond dat niet nodig en leerde zijn kleinzoon slechte manieren. “Laat die kraan maar open, het regent toch genoeg in België.”

Onvoorstelbaar! Een beïnvloedbaar kind zo’n onzin wijsmaken nadat zijn leerkrachten hem goede raad hadden gegeven. Ja, het regent genoeg in België. Maar het kost veel energie en chemicaliën om water drinkbaar te maken. Om nog maar te zwijgen over de distributie van het water.

Ik ben een groot voorstander van vrije meningsuiting. Zelfs voor JMDD. Maar bij sommige onzin mag er wel wat duiding bij van een redacteur/expert.

Geef een reactie

 
