Fery Vanhemelryck’s blog

Volvo V50 of Toyota Prius

Posted by Fery Vanhemelryck op 19 mei 2010

Ik ben al een hele tijd aan het piekeren over mijn nieuwe leasewagen. De meeste collega’s die gelijk met mij zijn beginnen werken hebben al maanden geleden hun nieuwe wagen besteld. En ik slaag er maar niet in om te kiezen.

Maar nu zou ik toch echt graag willen kiezen.

Ik heb de keuze beperkt tot de Volvo V50 DRIVe en de Toyota Prius. Beiden handige gezinswagens, milieuvriendelijk, mooi…

Mijn keuzeprobleem komt volgens mij grotendeels omdat het heel verschillende auto’s zijn. En ze hebben voor- en nadelen in verschillende gebieden. De ene is beter in A, de andere in B…
De Prius is extreem modern: modern interieur, handige gps, veel knoppen, head up-display, achteruitrijcamera, parkeerhulp… De volvo is veel klassieker, het interieur kan gerust 15 jaar oud zijn, maar straalt wel een zekere klasse uit, het interieur lijkt minder ‘plastiekig’.

De Volvo verbruikt vrij weinig en stoot maar 104 gram CO2 uit. Een zeer milieuvriendelijke auto, maar hij kan natuurlijk niet tippen aan de Prius, die op benzine en deels elektrisch rijdt en aan een CO2-uitstoot van 89 gram komt.
Die CO2 uitstoot is ook interessant voor de belastingen voor privéverbruik. Voor de Volvo zou ik elke maand 149,5 € netto afdragen. De prius maakt me slechts 120,75€ lichter. Een verschil van 29€ netto per maand dus. (voor mijn peugeot break betaal ik 186€).

Ook zonder het financiële voordeel vind ik het milieuaspect van de prius heel interessant. Elektrisch vertrekken zonder buren, voetgangers en fietsers te vergassen. Super toch?

Qua uitrusting is de Volvo een tikkeltje interessanter, met open dak, GPS, bluetooth blinde-hoek sensor, fietsenrek, dakrails en trekhaak wint ze van de prius, ondanks de LED-lichten,automaat, fietsenrek, bluetooth, dakrails, fietsenrek, head-up-display, betere GPS, I-pod aansluiting, achteruitrijcamera…
Het is vooral de trekhaak die me doet twijfelen. De toyota prius rijdt fijner, is goedkoper, moderner en milieuvriendelijker. Maar ik zou nu elk jaar een weekend of 5 een trekhaak kunnen gebruiken, dat kan de komende 5 jaar vaker voorkomen (verbouwen, verhuizen, bouwen???) Maar het kan evengoed zijn dat ik er nooit iets aan zal hangen… Waarschijnlijk zal ik hem niet missen als ik hem niet neem, en regelmatig gebruiken als ik hem heb.

Ondanks dat de volvo een break is, is er toch meer beenruimte op de achterbank van de prius, wat handig is als ik de auto vol laad  met frisbeëers om 200km verder een tornooi te gaan spelen… Het koffervolume van de prius is in theorie ook wat groter dan dat van de volvo, ook al ziet dat er niet onmiddellijk zo uit. De indeling is alleen wat minder praktisch.
Er is sowieso heel wat minder plaats in beide auto’s dan in mijn handige peugeot 308SW.

Het oog wilt ook wat. Ondanks dat ik de prius ook een mooie auto vind, is de Volvo toch wat mooier.

Ik zou graag morgen tegen de middag de papieren doorsturen, maar ik ga eerst vannacht nog wat piekeren.

6 Reacties to “Volvo V50 of Toyota Prius”

  1. Maarten said

    Die prius is gewoon ‘hondslelijk’ :D

  2. Jan Fabry said

    Kan je met die 29 euro per maand niet voor die paar keer dat je ‘m nodig hebt een auto met trekhaak huren? Gesteld dat je geen vrienden of familie hebt die er zo eentje hebben? Bijkomend voordeel is dat hun auto vol rommel komt te liggen, en niet de jouwe :-)

    Ik zou in jouw plaats voor de Prius gaan. Minder verbruik, en een lagere prijs. Je geeft zo ook een beloning aan Toyota voor het risico dat ze genomen hebben om te innoveren met hun hybride wagen.

    ’t Is toevallig geen plug-in model, zodat je op ’t werk kan bijtanken, rechtstreeks van de centrale? Of ga je ‘m op een weekend, Back to the future-gewijs, ombouwen zodat er een compacte fusiereactor inpast?

  3. Jan Fabry said

    Over smaak valt niet te twisten, maar ik neem aan dat je de meeste tijd bij je auto besteedt aan de binnenkant, en dan kan het me weinig schelen hoe de buitenkant er uitziet…

  4. Great minds think a like, dat was precies de oplossing die ik vanmorgen in de file aan het bedenken was.

    Voor 50€ heb je al een serieuze bestelwagen. Die zou ik dus 6 keer per jaar kunnen huren met die korting. Wat ik waarschijnlijk niet zal doen. Ik kan inderdaad ook altijd de auto van mijn broer, collega’s, schoonouders lenen als we een trekhaak nodig hebben.

    Een beloning voor toyota is inderdaad mooi, maar Volvo verdient evenzeer een beloning voor haar inspanningen voor het milieu.: http://www.volvogroup.com/group/belgium/nl-be/aboutUs/VolvoEuropaTruck/CO2vrijeonderneming/pages/CO2free.aspx http://www.volvogroup.com/GROUP/GLOBAL/EN-GB/RESPONSIBILITY/ENVDEV/Pages/env_dev.aspx

    Het is geen plug in model neen, maar ik krijg er een tankkaart bij. Die fusiereactor dat is voor over 30 jaar ;-) http://www.swissinfo.ch/eng/Fusion_will_be_cracked_within_30_years.html?cid=6974930

  5. Aram said

    Heb 3 jaar lang een V50 1.6D gehad en ik rijd nu een Prius. Dit vooral omdat in mijn geval de kosten van een Prius veel lager zijn. Ik denk nog dagelijks met weemoed aan mijn Volvo terug. De Prius rijdt lekker, maar de Volvo blijft de fijnere auto.

  6. Jan Fabry said

    Gebaseerd op Aram z’n reactie zou ik meteen voor de Prius gaan. Stel dat je, net als hem, gewend raakt aan de luxe van de Volvo, dan zit je in je volgende auto elke dag met weemoed, en dat lijkt me ook niet leuk.

Geef een reactie

 
