Fery Vanhemelryck’s blog

Oogoperatie

Posted by Fery Vanhemelryck op 1 juni 2010

Al sinds mijn 4e leerjaar ben ik “gezegend” met slechte ogen. Ik draag dus al meer dan de helft van mijn leven een bril/contactlenzen. Sinds ik ontdekte dat het mogelijk was om met een operatie terug zonder bril te zien, zaagde ik bij elk bezoek aan de oogarts om geopereerd te worden. Jarenlang was het antwoord: “je ogen moeten eerst stabiel zijn”.  Maar toch bleef ik maar hopen om ooit verlost te zijn van die vervelende bril.

Ik heb een tijdje contactlezen gedragen. Maar dat was toch ook niet zo handig. Ze kunnen slecht zitten, je moet altijd je materiaal meenemen, en ’s avonds en ’s ochtends als je in bed ligt moet je toch nog een bril opzetten.

Ik was dus geen klein beetje Euforisch toen de oogarts me enkele weken geleden vertelde dat mijn ogen stabiel waren, en dat ik dus eindelijk een oogoperatie mocht laten uitvoeren. Ik ben met een grote smile op mijn gezicht naar huis gereden en die is er enkele dagen blijven staan. Ik vertelde aan iedereen die het wilde horen dat ik eindelijk terug zou zien zonder bril.

Maar eerst moest ik nog een aantal keren teruggaan voor enkele onderzoeken. metingen van het oog, oogdruk, foto’s, … Het vervelendste was een echografie van het oog. Omdat het geluid zich heel anders voortplant in lucht dan in weefsel moet je contact hebben met het te onderzoeken oppervlak. Bij een echografie van een baby gebeurd dit door een gel op de zwangere buik te smeren. Bij een oog gebeurd dat dus op een minder aangename manier. Ze verdoven je oog met enkele oogdruppels, daarna plaatsen ze een soort kunststof trechter op je oogbol, waarin ze een vloeistof gieten. Het vervelende aan oogoperaties is dat je meestal bij bewustzijn bent, en doordat ze iets met je oog doen zie je ook wat ze doen. Je voelt dus een potje op je oog staan, en je ziet dat ze er een vloeistof op gieten, daarna zie je het echografietoestel bewegen in de vloeistof boven je oog. Een zeer vreemde ervaring.

Morgen meer over de operatie…

Geef een reactie

 
