Fery Vanhemelryck’s blog

waarom een oogoperatie?

Posted by Fery Vanhemelryck op 1 juni 2010

Sommige mensen vragen me waarom ik een oogoperatie laat uitvoeren. Het is duur, er is altijd een risico dat je zicht verslechterd door een operatie en “een bril is toch niet zo erg”.

Ik vind blind zijn/slecht zien een van de ergste functiebeperkingen die er bestaan. De prijs is dus niet zo’n groot bezwaar voor mij. Mijn zicht is nu al slecht, zonder operatie. Ik wil dus dat kleine risico gerust nemen om de rest van mijn leven goed te zien. Mijn chirurg is een capabele arts, ze doen slechts één oog tegelijk. Dus als er iets mis zou gaan, heb ik altijd nog één oog dat goed is.

Je zou kunnen argumenteren dat een bril niet zo’n ramp is. Maar het is wel een grote struikelblok voor mij.
Als je in de winter ergens binnenkomt dampt je bril aan, als de zon schijnt moet je wisselen van bril, als het regent hangt je bril vol druppels, een bril wordt vuil, valt af, hij is vervelend bij het sporten, je kan moeilijk zwemmen, je bent kwetsbaar met een bril, en nog kwetsbaarder zonder bril. Als ik mijn bril niet aan heb kan ik op anderhalve meter afstand met moeite een vriend/vriendin herkennen. Als ik mijn bril op mijn nachtkastje leg kan ik de wekker niet meer lezen/instellen. Als ik een vriendin die ook gezegend is met een bril een kus op de wang geef kan je er vergif op innemen dat beide brillen vervelend tegen elkaar botsen. Als ik in bed mijn bril al af heb en Ellen komt binnen, zie ik haar wazig. Duizenden redenen om geen bril meer te willen, sommigen wat belangrijker dan anderen. Maar veel kleine dingen samen worden toch een groot struikelblok. Vanaf 1 juli 2010 hoop ik nooit meer een bril te moeten dragen!

Geef een reactie

 
