Fery Vanhemelryck’s blog

Verloop van de operaties

Posted by Fery Vanhemelryck op 2 juni 2010

Het probleem aan mijn ogen is een refractiefout. Dit is niet echt een ziekte, want er is niet echt iets mis met mijn ogen/hersenen. Het probleem is dat een beeld voor mijn netvlies wordt geprojecteerd ipv erop. Hierdoor zie ik iets pas scherp als het dichtbij is. Mijn oog is iets platter dan een normaal oog. Deze verkeerde projectie kan gecorrigeerd worden met een lens in de vorm van een bril, contactlens of implantielens. Ofwel kan de vorm van de oogbol aangepast worden via Laser of krasjes. Toevallig nog een vies filmpje gevonden van Lasik, niet voor gevoelige kijkers.

De video van de implantatie van een contactlens is heel wat minder erg:

Op 25 juni en op 1 juli zal ik aan mijn linker- en rechteroog zo’n operatie laten uitvoeren. Normaal zal ik dan onmiddellijk goed kunnen zien.

Eergisteren heb ik al een eerste voorbereidende operatie gehad. De dokter heeft met YAG-Laser twee gaatjes in mijn oog gemaakt om een opening te hebben om de opbouw van oogdruk tegen te gaan.

Een iridotomydus:

Dit verliep vrij pijnloos, de oogdruppeltjes hielpen goed tegen het ongemak. Het vervelendste was eigenlijk een pilletje om de vochtafdrijving te bevorderen. Ik moest ’s nachts drie keer opstaan om te gaan plassen, ik heb een goede 2 liter water gedronken, maar ik werd nog telkens wakker met een kleffe bek.
Gisteren ben ik op controle geweest en alles was in orde. Maandag doen ze mijn tweede oog. En dan is het uitkijken naar de lensimplantatie en een leven zonder bril!

nog een filmpje van de operatie:

Eén reactie to “Verloop van de operaties”

  1. Dries said

    Succes ermee! Kan me voorstellen dat dat een rare ervaring moet worden, ineens zonder bril goed zien :-)
    Maar wel een leuke ;-)

Geef een reactie

 
