Fery Vanhemelryck’s blog

Eerste ooglensimplantatie vlot verlopen

Posted by Fery Vanhemelryck op 27 juni 2010

Vorige donderdag was mijn eerste oogoperatie.
Ik had een afspraak om 9u15 in het Jessa-ziekenhuis Hasselt, campus Salvator. Eerst kreeg ik van een verpleegster een pilletje onder mijn ooglid. Dit zorgde ervoor dat mijn pupil heel groot werd en dat mijn iris dus volledig verstopt zat achter mijn pupil. Dit is blijkbaar nodig voor de operatie. Ik moest zo een uurtje wachten tot mijn pupil voldoende gegroeid was. Daarna kreeg ik een infuus met een zoutoplossing. Dit was enkel preventief voor als ik een verdoving nodig zou hebben tijdens de operatie als ik niet rustig was. Uiteraard was ik de rust zelve en was het infuus niet nodig. Jammer, want daardoor heb ik wel een mooie blauwe plek en een bloeduitstorting opgelopen.

Om 11u kwam de chirurg mij halen voor de operatie. In de operatiekamer werden mijn ogen verdoofd met oogdruppeltjes. Ik kreeg een steriele doek met een gat voor mijn oog over mijn gezicht geplakt. Daarna werden mijn oogleden opengesperd. Daarna werd een microscoop over mijn oog gezet zodat de chirurg beter kon zien wat hij deed. Dit is vrij onaangenaam want het is een zeer sterke lamp en je oog is opengesperd dus je kan het licht niet vermijden. Maar het duurde maar even en was wel te verdragen.
Van de operatie zelf voelde ik nauwelijks iets. Ik voelde even iets duwen tegen mijn oog, ik werd het gewaar als ze er een vloeistof inspoten en ik voelde de lens ook ingespoten worden. Maar de incisie heb ik niet gevoeld. Onmiddellijk na de operatie kon ik al redelijk scherp zien. Tot de dokter zalf in mijn oog smeerde om de genezing te verbeteren. Toen was mijn zicht weer vrij wazig door de zalf :-)

Doordat mijn pupil zo groot was kon ik de eerste uren nog niet helemaal scherp zien. Nu gaat het al veel beter, maar mijn oog is nog niet volledig hersteld. Ik moet mij nog wat concentreren om alles scherp te zien. (maar ik schrijf deze tekst volledig met mijn linkeroog want ik had wat last van de daglens in mijn rechteroog. Dit gaat zonder problemen) Ik kan alles lezen en ver zien, maar ik moet mijn oog nog een beetje “afregelen”.

De uren na de operatie moest ik elk uur een druppeltje in mijn oog doen. In het begin prikte dit lichtjes maar dat ging vlug voorbij. ’s avonds moest ik zalf in mijn oog doen en een schelp over mijn oog plakken om mijn oog te beschermen. Dit moest ik een paar dagen lang doen. De druppels moest ik stelselmatig afbouwen.

Donderdagavond kon ik al gewoon gaan frisbeëen met 1 daglens in. Ik kon genoeg zien om te fietsen en om te spelen. Ik kon mits wat concentratie ook al kleine letters lezen. Maar mijn zicht verbeterde de komende dagen nog.

Als ik 1 daglens aandoe kan ik alles doen. Maar mijn oogarts had me afgeraden om met de auto te gaan werken. Ik kan autorijden met een daglens in mijn rechteroog. Maar ik verdraag mijn daglens niet zo goed/niet zo lang. Dus het zou riskant zijn als ik ’s ochtends 100 km naar mijn werk rij en mijn ogen heel de dag vermoei om dan terug te rijden. Als ik mijn lens dan niet meer kan verdragen zit ik vast in Linkebeek. Want met een bril aan mijn rechteroog zie ik zo scheef als het maar kan :-)

Vrijdag kon ik gelukkig met de trein gaan werken, mijn baas was zo vriendelijk om mij maandag, dinsdag en woensdag thuis te laten werken. Donderdag heb ik vrijaf voor de tweede oogoperatie, vrijdag heb heb ik vrij om naar Rock Werchter te gaan.

Ik kreeg heel veel reacties op mijn nieuwe look. Sommige mensen herkenden met amper zonder bril :-)
Ik vind het alleszins veel beter zo zonder bril. Mijn zicht mag nog iets scherper worden en ik denk dat dat ook nog zal komen, maar ik kan zo ook gerust de rest van mijn leven verder.

Ik ben gelukkig!

Eén reactie to “Eerste ooglensimplantatie vlot verlopen”

  1. hannel said

    Ik ben blij voor je!
    En meer heb ik daar niet op te zeggen :)

Geef een reactie

 
